Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Do czego fizykowi potrzebny jest kalkulator?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zna wybrane przyrządy ułatwiające obliczenia naszym przodkom;

  2. wie, jak sprawnie wykorzystywać kalkulator;

  3. umiejętnie stosuje wybrane funkcje kalkulatora, które ułatwiają obliczenia wykonywane nie tylko podczas lekcji fizyki, ale i w życiu codziennym.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

kalkulator dla każdego ucznia, suwak logarytmiczny

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Może pokazać im zdjęcia archiwalnych notatek fizyków sprzed wielu lat, na których widać wykonywane pisemnie obliczenia.
Można im tutaj również pokazać metody obliczeniowe z wykorzystaniem palców.
Następnie prosi uczniów o wykonanie (bez użycia kalkulatora) prostego zadania zawierającego złożone obliczenia matematyczne. Po wykonaniu przez uczniów zadania nauczyciel pyta, czy chcieliby mieć możliwość korzystania z kalkulatora lub komputerowych programów obliczeniowych.
Następnie zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej.

Faza realizacyjna

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel pokazuje uczniom suwak logarytmiczny i krótko wyjaśnia jego działanie, a następnie prosi uczniów o ocenę jego przydatności w ich oczach w kontekście wykonywania obliczeń,

– nauczyciel rozdaje uczniom kalkulatory,

– nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co oznaczają przyciski M, M+, M-, MC, MC, MR na kalkulatorze,

– uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela (jeśli nie potrafią udzielić odpowiedzi, zadaniem nauczyciela jest objaśnienie im roli tych przycisków),

– nauczyciel prosi uczniów o wykonanie kilku prostych operacji matematycznych z użyciem wspomnianych funkcji,

– uczniowie wykonują polecenia nauczyciela, zadając pytania dotyczące ewentualnych kwestii problemowych,

– nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, a następnie – za pomocą prostych operacji matematycznych próbuje zorientować się, na jakim stopniu zaawansowania, jeśli chodzi o obsługę kalkulatora, są jego uczniowie,

– nauczyciel pokazuje uczniom kilka sposobów usprawniających korzystanie z kalkulatora (można tutaj skorzystać z licznie dostępnych w sieci krótkich filmików instruktażowych),

– uczniowie stosują wskazane im metody w praktyce

– uczniowie zadają pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych,

– nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału),

– nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.
Na tym etapie może pokazać uczniom także inne kalkulatory dostępne w Internecie, np. kalkulatory graficzne czy stronę https://www.wolframalpha.com

Praca domowa

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją interaktywną dołączoną do niniejszego materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub po lekcji.