Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Do czego fizykowi potrzebny jest kalkulator? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | kalkulator dla każdego ucznia, suwak logarytmiczny |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Może pokazać im zdjęcia archiwalnych notatek fizyków sprzed wielu lat, na których widać wykonywane pisemnie obliczenia. | |
Faza realizacyjna | |
– nauczyciel pokazuje uczniom suwak logarytmiczny i krótko wyjaśnia jego działanie, a następnie prosi uczniów o ocenę jego przydatności w ich oczach w kontekście wykonywania obliczeń, – nauczyciel rozdaje uczniom kalkulatory, – nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co oznaczają przyciski M, M+, M-, MC, MC, MR na kalkulatorze, – uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela (jeśli nie potrafią udzielić odpowiedzi, zadaniem nauczyciela jest objaśnienie im roli tych przycisków), – nauczyciel prosi uczniów o wykonanie kilku prostych operacji matematycznych z użyciem wspomnianych funkcji, – uczniowie wykonują polecenia nauczyciela, zadając pytania dotyczące ewentualnych kwestii problemowych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, a następnie – za pomocą prostych operacji matematycznych próbuje zorientować się, na jakim stopniu zaawansowania, jeśli chodzi o obsługę kalkulatora, są jego uczniowie, – nauczyciel pokazuje uczniom kilka sposobów usprawniających korzystanie z kalkulatora (można tutaj skorzystać z licznie dostępnych w sieci krótkich filmików instruktażowych), – uczniowie stosują wskazane im metody w praktyce – uczniowie zadają pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.
– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań. | |
Faza podsumowująca | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją interaktywną dołączoną do niniejszego materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub po lekcji. |