Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.4.7
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Krankschreibung und Sporttreiben – Rechte, Pflichten, Meinungen. Abitraining / Zwolnienia lekarskie i uprawianie sportu: prawa, obowiązki, opinie. Trening maturalny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cele ogólne lekcji:
umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie oraz informowania na temat praw i obowiązków pracownika oraz roli sportu w życiu człowieka;
utrwalenie słownictwa oraz wybranych zagadnień gramatycznych;
trening strategii egzaminacyjnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
sprawdza znajomość słownictwa z działów: Praca, Sport i Zdrowie oraz powtarza wybrane zagadnienia gramatyczne;
analizuje informacje na temat praw i obowiązków pracownika podczas choroby;
przedstawia swoją opinię na temat przebywania osób chorych w przestrzeni publicznej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
(w tym strategie związane z planowaniem i organizowaniem procesu uczenia się pod kątem egzaminu maturalnego oraz wzmacniające świadomość i umiejętność wykorzystania strategii egzaminacyjnych)
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, powtarzanie za nagraniem);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego);
sprawdzanie z pamięci: samodzielne sprawdzanie wiedzy lub odpowiadanie na pytania dotyczące materiału do opanowania;
wyjaśnianie samemu sobie: tłumaczenie, w jaki sposób nowe informacje są powiązane z już znanymi, lub wyjaśnienie kroków potrzebnych do rozwiązania problemu;
ponowne czytanie: ponowna analiza przeczytanego tekstu;
zauważanie i poprawianie własnych błędów językowych (także poprawianie błędów innych uczniów);
zadawanie samemu sobie pytania na temat zastosowania danego słowa czy zwrotu, a następnie próba podania przykładu w różnych kontekstach w celu sprawdzenia poprawności użycia.
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
podająca – wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;
aktywizująca – gry dydaktyczne, dyskusja panelowa, rysowanie historii;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
kartki A4.
Przebieg lekcji:
Uwaga: Przebieg lekcji można zaplanować na 2 jednostki lekcyjne.
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję krótką rozgrzewką językową, stosując technikę „rysowania historii”. W tym celu rozdaje uczniom kartki A4. Przed przeczytaniem krótkiej opowieści związanej z tematem lekcji prosi, aby uczniowie spróbowali ją narysować (na kartce mogą pojawiać się rysunki, symbole, cyfry, pojedyncze słowa; uczniowie mogą tworzyć ilustracje w dowolny sposób: ołówkiem, długopisem, flamastrem, kredkami itp.). Przykładowa historia:
Tekst:
Am Donnerstag stand Maria wie gewohnt um 6 Uhr auf. Sie duschte sich, frühstückte und fuhr mit dem Fahrrad zur Arbeit. Maria arbeitet in einem großen Unternehmen als Programmiererin. Zusammen mit einem Kollegen arbeiten sie an einem Projekt, das sie bis Ende dieser Woche abschließen müssen. Sie haben nur noch zwei Tage Zeit. Obwohl Markus am Tag zuvor schlechte Laune, Kopfschmerzen und Schnupfen hatte, versprach er ihr, am nächsten Tag zur Arbeit zu kommen und sich nicht krankschreiben zu lassen. Und tatsächlich: Sein Auto stand bereits auf dem Parkplatz vor dem Büro. Markus ging es schon viel besser. Es sah also so aus, als könnten sie das Projekt bis Freitag beenden. Maria hat sich darüber gefreut, weil sie am Wochenende für ein paar Tage ans Meer fahren wollte, um sich zu erholen. Als sie am Freitag aufwachte, fühlte sie sich jedoch gar nicht gut. Sie ging zwar zur Arbeit, musste aber ein paar Stunden später nach Hause gehen: Sie hatte hohes Fieber und starke Kopfschmerzen. Glücklicherweise haben sie es geschafft, das Projekt abzuschließen. Aber Maria konnte leider nicht wie geplant ans Meer fahren – sie musste zu Hause bleiben und sich auskurieren.Po wysłuchaniu historii uczniowie przekazują kartkę z rysunkami osobie siedzącej po prawej stronie, a nauczyciel ponownie czyta krótką historię. Uczniowie uzupełniają rysunek kolegi/koleżanki, dorysowując nowe informacje, i przekazują ponownie kartki siedzącym po prawej stronie.
Na podstawie otrzymanego rysunku uczniowie próbują zrekonstruować usłyszaną historię i zaprezentować ją na forum.
Nauczyciel czuwa nad poprawnością językową, zapisuje trudniejsze wyrażenia i zwroty na tablicy, może również w ramach podsumowania przeczytać historię jeszcze raz.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali tekst w części Przeczytaj na temat praw i obowiązków pracowników w czasie choroby, a następnie wykonali zadania pogłębiające jego zrozumienie globalne, wskazując myśl ogólną tekstu (Übung 1 w sekcji Przeczytaj), oraz zrozumienie szczegółowe, wybierając informację zgodną z treścią tekstu (Übung 2 w sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel zachęca uczniów do wykonania Übung 3 w sekcji Przeczytaj. Wybrani uczniowie uzasadniają wybór najbardziej pasującego – ich zdaniem – zdjęcia oraz odpowiadają na dwa dodatkowe pytania. Pozostali uczniowie przysłuchują się wypowiedziom, następnie wskazują ich mocne i słabe strony. Nauczyciel czuwa nad poprawnością i realizacją poszczególnych elementów wypowiedzi.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie Was meinst du: Sollte man die Kinder zum Sport zwingen? Następnie dzieli uczniów na dwie grupy i prosi, aby jedna z nich opracowała argumenty za zmuszaniem dzieci do uprawiania sportu, a druga – argumenty przeciwko.
Uczniowie prezentują swoje argumenty na forum w formie dyskusji, nauczyciel pełni funkcję moderatora.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z pierwszym zadaniem w sekcji Plik audio oraz wysłuchali wypowiedzi pięciu osób. Uczniowie dopasowują do każdej osoby właściwe nagranie (Übung 1 w części Plik audio), wskazują zgodną z treścią nagrania informację (Übung 2 w części Plik audio) oraz uzupełniają luki zgodnie z treścią nagrania (Übung 3 w części Plik audio). Nauczyciel wyświetla odpowiedzi do poszczególnych zadań na tablicy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia utrwalające słownictwo i zagadnienia gramatyczne z wybranych lekcji z obszarów tematycznych: Praca, Sport i Zdrowie w sekcji Sprawdź się (Aufgabe 1–6), a następnie opisują zdjęcie i odpowiadają na pytania (Aufgabe 7). Wybrani uczniowie prezentują swoje rozwiązania na forum.
Nauczyciel rysuje na tablicy trzy odcinki, na których zaznacza skalę od -10 do +10. Pierwszy odcinek oznacza zaangażowanie ucznia podczas lekcji, drugi – stopień opanowania materiału, trzeci – atrakcyjność zajęć. Na koniec każdy uczeń zaznacza inicjałami swoje miejsce na narysowanych skalach, uwzględniając wymienione wyżej aspekty.
Praca domowa
Uczniowie piszą post na blogu, w którym proszą o pomoc i radę w sprawie planowanej rozmowy oceniającej z szefem (Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się). Chętni uczniowie dodatkowo przygotowują scenki rodzajowe dotyczące rozmowy oceniającej z szefem (Mitarbeitergespräch) – praca w parach.
Materiały pomocnicze
Powinny stać się nimi przede wszystkim pozostałe lekcje z działu Praca, ale także zagadnienia pojawiające się w pozostałych zakresach tematycznych, które są w tym e‑materiale utrwalane.
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego
Sibylle Haas, Wann brauche ich ein Attest? https://www.sueddeutsche.de/karriere/krankmeldung-job-rechte-pflichten-arbeitgeber-attest-1.4718927 [dostęp: 22.07.2023].
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy, a następnie czytają i analizują tekst źródłowy. W kolejnym kroku przygotowują wspólnie krótkie prezentacje lub plakaty na temat praw i obowiązków pracowników podczas choroby. Swoje prace prezentują na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: przygotowanie uczniów do dyskusji na temat zmuszania dzieci do uprawiania sportu, przygotowanie argumentów;
w trakcie lekcji: zachęcenie do zbudowania własnej wypowiedzi na temat zmuszania dzieci do aktywności fizycznej, postawienia tezy, przedstawienia argumentów za i przeciw; wypowiedzi zaprezentowane zostaną na forum klasy;
po lekcji: podsumowanie dyskusji na temat roli rodziców i opiekunów w tworzeniu dobrych nawyków sportowych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0