Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.2.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Das ist mein Haus / To jest mój dom
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o otoczeniu domu i pomieszczeniach w mieszkaniu oraz zadawania pytań, gdzie znajduje się dane pomieszczenie
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom wypowiedź Ampla. Pyta, czy uczniowie też odwiedzają swoje koleżanki lub kolegów, jak często, co wtedy robią. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu. Prosi uczniów, aby opowiedzieli, co widzą na obrazkach. Pyta, czy domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie komiksu. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia (e‑materiał: Przeczytaj). | praca indywidualna | ||
Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | ||
Uczniowie przyglądają się ilustracjom, którą nauczyciel wyświetla na ekranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2), słuchają nagrania i powtarzają wyraz i zdanie za lektorem lub nauczycielem. | |||
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim. Uczniowie dopasowują wyrazy do obrazków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim | |
Nauczyciel pyta uczniów, jak zapytaliby Klarę, gdzie jest sklep (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ponownie trzeciej ilustracji w komiksie. Następnie uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za nauczycielem lub lektorem (Wo ist der Laden?). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, które pomieszczenia w domu potrafią nazwać w języku niemieckim. Odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje ilustrację (e‑materiał: Gra edukacyjna) przedstawiającą przekrój domu Klary. Wskazuje na poszczególne pomieszczenia, czyta ich nazwy. Uczniowie powtarzają je chórem. | plenum | 15 min | karty obrazkowe |
Uczniowie grają w domino (praca na tabletach lub z domino w wersji papierowej). | praca w parach | ||
Uczniowie słuchają nagrania. Spośród znajdujących się przed nimi na stole kart obrazkowych wybierają te, które przedstawiają pomieszczenie wspomniane w dialogu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | praca w parach | karty obrazkowe | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej chmurę wyrazową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie nazw pomieszczeń, które znajdują się w ich mieszkaniach lub domach. | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę – na tabletach lub w wersji papierowej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | |||
Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje: łazienki, kuchni i schodów w domu Klary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4). Prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że przyszli odwiedzić Klarę. Jak zapytaliby, gdzie znajduje się łazienka, kuchnia i schody? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy. | |||
Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasła do zabawy: Wo ist das Bad?, Wo ist die Küche?, Wo ist die Treppe? | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Ochotnicy podchodzą do tablicy i losują kolejne odpowiedzi. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustrację przedstawiającą plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach. Uczniowie umieszczają podpisy we właściwych miejscach na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w parach | plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach | |
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia trzech pomieszczeń. Gdy uczniowie zamkną oczy, chowa zdjęcie jednego pomieszczenia. Uczniowie podają nazwę pomieszczenia, które zniknęło (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | dwa komplety trzech zdjęć różnych pomieszczeń | |
Uczniowie rysują plan swojego mieszkania. Następnie w parach zadają sobie pytania o to, gdzie znajdują się kuchnia, łazienka, pokój, salon, korytarz. Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali też drogę ze swojego domu do najbliższego sklepu. Pyta, jak będzie brzmiało w języku niemieckim zdanie: Gdzie jest sklep? Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywny udział w zajęciach. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom wypowiedź Ampla. Pyta, czy uczniowie też odwiedzają swoje koleżanki lub kolegów, jak często, co wtedy robią.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu. Prosi uczniów, aby opowiedzieli, co widzą na obrazkach. Pyta, czy domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie komiksu. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia (e‑materiał: Przeczytaj).
praca indywidualna
Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
Uczniowie przyglądają się ilustracjom, którą nauczyciel wyświetla na ekranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2), słuchają nagrania i powtarzają wyraz i zdanie za lektorem lub nauczycielem.
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim. Uczniowie dopasowują wyrazy do obrazków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim
Nauczyciel pyta uczniów, jak zapytaliby Klarę, gdzie jest sklep (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ponownie trzeciej ilustracji w komiksie. Następnie uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za nauczycielem lub lektorem (Wo ist der Laden?).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, które pomieszczenia w domu potrafią nazwać w języku niemieckim. Odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje ilustrację (e‑materiał: Gra edukacyjna) przedstawiającą przekrój domu Klary. Wskazuje na poszczególne pomieszczenia, czyta ich nazwy. Uczniowie powtarzają je chórem.
plenum
15 min
karty obrazkowe
Uczniowie grają w domino (praca na tabletach lub z domino w wersji papierowej).
praca w parach
Uczniowie słuchają nagrania. Spośród znajdujących się przed nimi na stole kart obrazkowych wybierają te, które przedstawiają pomieszczenie wspomniane w dialogu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
praca w parach
karty obrazkowe
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej chmurę wyrazową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie nazw pomieszczeń, które znajdują się w ich mieszkaniach lub domach.
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę – na tabletach lub w wersji papierowej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje: łazienki, kuchni i schodów w domu Klary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4). Prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że przyszli odwiedzić Klarę. Jak zapytaliby, gdzie znajduje się łazienka, kuchnia i schody? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.
Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasła do zabawy: Wo ist das Bad?, Wo ist die Küche?, Wo ist die Treppe?
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Ochotnicy podchodzą do tablicy i losują kolejne odpowiedzi.
plenum
15 min
Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustrację przedstawiającą plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach. Uczniowie umieszczają podpisy we właściwych miejscach na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w parach
plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia trzech pomieszczeń. Gdy uczniowie zamkną oczy, chowa zdjęcie jednego pomieszczenia. Uczniowie podają nazwę pomieszczenia, które zniknęło (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
dwa komplety trzech zdjęć różnych pomieszczeń
Uczniowie rysują plan swojego mieszkania. Następnie w parach zadają sobie pytania o to, gdzie znajdują się kuchnia, łazienka, pokój, salon, korytarz. Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali też drogę ze swojego domu do najbliższego sklepu. Pyta, jak będzie brzmiało w języku niemieckim zdanie: Gdzie jest sklep? Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywny udział w zajęciach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0