Numer e‑materiału: 1.2.2.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Das ist mein Haus / To jest mój dom
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o otoczeniu domu i pomieszczeniach w mieszkaniu oraz zadawania pytań, gdzie znajduje się dane pomieszczenie

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) miejsce zamieszkania.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
4) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa miejsca znajdujące się w okolicy domu w górach;

  • nazywa pomieszczenia w domu;

  • formułuje pytanie o to, gdzie jest sklep lub określone pomieszczenie w domu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

  • gra interaktywna,

  • zabawa w głuchy telefon,

  • praca z plikiem audio,

– formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: domino

Obrazki i słówka z gry domino można wykorzystać w toku lekcji do utrwalenia nazw pomieszczeń, a po lekcji – zalecić uczniom ich powtórzenie. Nauczyciel może je wykorzystać również w kolejnych jednostkach lekcyjnych.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom wypowiedź Ampla. Pyta, czy uczniowie też odwiedzają swoje koleżanki lub kolegów, jak często, co wtedy robią.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu. Prosi uczniów, aby opowiedzieli, co widzą na obrazkach. Pyta, czy domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie komiksu. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia (e‑materiał: Przeczytaj).

praca indywidualna

Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

Uczniowie przyglądają się ilustracjom, którą nauczyciel wyświetla na ekranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2), słuchają nagrania i powtarzają wyraz i zdanie za lektorem lub nauczycielem.

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim. Uczniowie dopasowują wyrazy do obrazków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim

Nauczyciel pyta uczniów, jak zapytaliby Klarę, gdzie jest sklep (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ponownie trzeciej ilustracji w komiksie. Następnie uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za nauczycielem lub lektorem (Wo ist der Laden?).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, które pomieszczenia w domu potrafią nazwać w języku niemieckim. Odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje ilustrację (e‑materiał: Gra edukacyjna) przedstawiającą przekrój domu Klary. Wskazuje na poszczególne pomieszczenia, czyta ich nazwy. Uczniowie powtarzają je chórem.

plenum

15 min

karty obrazkowe

Uczniowie grają w domino (praca na tabletach lub z domino w wersji papierowej).

praca w parach

Uczniowie słuchają nagrania. Spośród znajdujących się przed nimi na stole kart obrazkowych wybierają te, które przedstawiają pomieszczenie wspomniane w dialogu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca w parach

karty obrazkowe

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej chmurę wyrazową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie nazw pomieszczeń, które znajdują się w ich mieszkaniach lub domach.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę – na tabletach lub w wersji papierowej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje: łazienki, kuchni i schodów w domu Klary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4). Prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że przyszli odwiedzić Klarę. Jak zapytaliby, gdzie znajduje się łazienka, kuchnia i schody? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.

Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasła do zabawy: Wo ist das Bad?, Wo ist die Küche?, Wo ist die Treppe?

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Ochotnicy podchodzą do tablicy i losują kolejne odpowiedzi. 

plenum

15 min

Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustrację przedstawiającą plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach. Uczniowie umieszczają podpisy we właściwych miejscach na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach

Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia trzech pomieszczeń. Gdy uczniowie zamkną oczy, chowa zdjęcie jednego pomieszczenia. Uczniowie podają nazwę pomieszczenia, które zniknęło (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

dwa komplety trzech zdjęć różnych pomieszczeń

Uczniowie rysują plan swojego mieszkania. Następnie w parach zadają sobie pytania o to, gdzie znajdują się kuchnia, łazienka, pokój, salon, korytarz. Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali też drogę ze swojego domu do najbliższego sklepu. Pyta, jak będzie brzmiało w języku niemieckim zdanie: Gdzie jest sklep? Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywny udział w zajęciach.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom wypowiedź Ampla. Pyta, czy uczniowie też odwiedzają swoje koleżanki lub kolegów, jak często, co wtedy robią.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu. Prosi uczniów, aby opowiedzieli, co widzą na obrazkach. Pyta, czy domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie komiksu. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia (e‑materiał: Przeczytaj).

praca indywidualna

Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

Uczniowie przyglądają się ilustracjom, którą nauczyciel wyświetla na ekranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2), słuchają nagrania i powtarzają wyraz i zdanie za lektorem lub nauczycielem.

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim. Uczniowie dopasowują wyrazy do obrazków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

komplet dwóch ilustracji (pokój, łazienka) oraz nazwy tych pomieszczeń w języku niemieckim

Nauczyciel pyta uczniów, jak zapytaliby Klarę, gdzie jest sklep (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ponownie trzeciej ilustracji w komiksie. Następnie uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za nauczycielem lub lektorem (Wo ist der Laden?).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, które pomieszczenia w domu potrafią nazwać w języku niemieckim. Odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje ilustrację (e‑materiał: Gra edukacyjna) przedstawiającą przekrój domu Klary. Wskazuje na poszczególne pomieszczenia, czyta ich nazwy. Uczniowie powtarzają je chórem.

plenum

15 min

karty obrazkowe

Uczniowie grają w domino (praca na tabletach lub z domino w wersji papierowej).

praca w parach

Uczniowie słuchają nagrania. Spośród znajdujących się przed nimi na stole kart obrazkowych wybierają te, które przedstawiają pomieszczenie wspomniane w dialogu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca w parach

karty obrazkowe

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej chmurę wyrazową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie nazw pomieszczeń, które znajdują się w ich mieszkaniach lub domach.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę – na tabletach lub w wersji papierowej (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

Nauczyciel prezentuje kolejno ilustracje: łazienki, kuchni i schodów w domu Klary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 4). Prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że przyszli odwiedzić Klarę. Jak zapytaliby, gdzie znajduje się łazienka, kuchnia i schody? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.

Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasła do zabawy: Wo ist das Bad?, Wo ist die Küche?, Wo ist die Treppe?

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Ochotnicy podchodzą do tablicy i losują kolejne odpowiedzi. 

plenum

15 min

Nauczyciel rozdaje każdej parze ilustrację przedstawiającą plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach. Uczniowie umieszczają podpisy we właściwych miejscach na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

plan mieszkania i nazwy pomieszczeń na osobnych karteczkach

Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia trzech pomieszczeń. Gdy uczniowie zamkną oczy, chowa zdjęcie jednego pomieszczenia. Uczniowie podają nazwę pomieszczenia, które zniknęło (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

dwa komplety trzech zdjęć różnych pomieszczeń

Uczniowie rysują plan swojego mieszkania. Następnie w parach zadają sobie pytania o to, gdzie znajdują się kuchnia, łazienka, pokój, salon, korytarz. Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali też drogę ze swojego domu do najbliższego sklepu. Pyta, jak będzie brzmiało w języku niemieckim zdanie: Gdzie jest sklep? Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje im za aktywny udział w zajęciach.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec