Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Cele i metody transformacji genetycznej roślin i zwierząt

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
5) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz czym są: organizm zmodyfikowany genetycznie (GMO) i organizm transgeniczny.

  • Określisz możliwe efekty manipulacji informacją genetyczną roślin i zwierząt.

  • Sformułujesz cele modyfikacji genetycznych roślin i zwierząt.

  • Przedstawisz metody otrzymywania transgenicznych roślin i zwierząt.

  • Wybierzesz przykłady modyfikacji genetycznych roślin i zwierząt, mających szczególne znaczenie dla gospodarki człowieka i rozwoju nauki.

  • Przeprowadzisz wirtualną transformację myszy metodą mikroiniekcji oraz kukurydzy metodą wektorową.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • wirtualne laboratorium;

  • symulacja;

  • gra dydaktyczna;

  • gwiazda pytań.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A3 z ilustracją gwiazdy.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – W jakim celu tworzone są rośliny modyfikowane genetycznie?
    – Jakie użytkowe cechy roślin i zwierząt są istotne dla gospodarki człowieka?
    – Jakie znacie przykłady wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, sadownictwie lub medycynie?
    – W jakim celu tworzone są zwierzęta modyfikowane genetycznie?
    – Jakie znacie przykłady wykorzystania zwierząt modyfikowanych genetycznie w hodowli i medycynie?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium WL‑S”). Uczniowie pracują indywidualnie: korzystając z wiedzy na temat metod transformacji genetycznych, planują i przeprowadzają doświadczenie, które pozwoli im rozwiązać problem badawczy („Jaka jest skuteczność mikroiniekcji genu zielonej fluorescencji do mysich zarodków?”). W formularzu notują hipotezę, wyniki i wnioski. Wybrane osoby przedstawiają je na forum klasy.

  2. Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie za pomocą symulacji interaktywnej przeprowadzają transformację genetyczną rośliny z użyciem metody wektorowej. Następnie wykonują w parach polecenie nr 2 („Wyjaśnij, dlaczego po spryskaniu herbicydem jedna roślina zwiędła, a druga nie”) oraz polecenie nr 3 („Wyjaśnij, dlaczego do transformacji genetycznej roślin wykorzystywane są bakterie z rodzaju Agrobacterium. W odpowiedzi odnieś się do budowy komórki bakterii i jej zdolności metabolicznych”) i porównują swoje odpowiedzi w zespołach czteroosobowych. Wybrane grupy przedstawiają rozwiązania na forum klasy.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w 4‑osobowych grupach wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie udowodnić, że podczas transformacji genetycznej roślin z użyciem wektora następuje także modyfikacja genetyczna mikroorganizmu), a po upływie wyznaczonego czasu dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących tematu lekcji. Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
    Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium WL‑S” na lekcji „Transformacje genetyczne”.