Numer e‑materiału: Temat 112
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Liście popularnych drzew w Polsce
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poprzez rozpoznawanie drzew występujących na terenie Polski na podstawie ich liści, uczeń doskonali potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, krytycznego myślenia.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
1) rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
3) rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym;
4) odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
2) układa i zapisuje opowiadanie złożone z 6–10 poprawnych wypowiedzeń w ramach zagadnień opracowanych podczas zajęć; opisuje np. osobę, przedmiot, element świata przyrody na podstawie własnych obserwacji lub lektury;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
VI. Edukacja techniczna
1 Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy. Uczeń:
4) organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie; zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa, z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia drzewa leśne i parkowe.

  • Rozróżnia liście wybranych gatunków drzew leśnych i parkowych.

  • Rozpoznaje drzewa na podstawie ich liści i owoców.

  • Opisuje wygląd wybranego przez siebie liścia.

  • Rysuje liść wybranego drzewa.

  • Łączy grafiki przedstawiające liście z odpowiednimi gatunkami drzew.

  • Tworzy zielnik z liści drzew.

  • Szuka potrzebnych informacji w dostępnych źródłach.

  • Rozwiązuje rebus tematyczny.

  • Określa prawdziwość zdań.

  • Zapisuje zdania w zeszycie.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.