Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Swietłana Gromnicka
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Что такое медиатека? / Czym jest mediateka?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV; poziom językowy A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje różnice między biblioteką a mediateką, by korzystać z zasobów obu miejsc zgodnie z ich specyfiką;
zamawia potrzebne materiały w mediatece;
wyjaśnia, jakie są zalety mediateki i przekonuje innych do korzystania z niej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
jest zachęcany do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik uczenia się;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;
strategie kognitywne;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych- niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego.
Metody nauczania:
eksponująca,
kognitywna,
podająca,
programowana,
aktywizująca.
Techniki nauczania
praca z materiałami audio, grafikami,
opisy z wyjaśnieniem,
dyskusja,
burza mózgów,
objaśnienia i komentarze,
powtórzenia fraz i zdań,
techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,
zeszyt przedmiotowy,
tekst źródłowy,
multimedium (audiobook),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy wiedzą, czym są mediateki i czy potrafią wyjaśnić, co odróżnia je od tradycyjnych bibliotek. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel pyta, czy ich zdaniem taka biblioteka‑mediateka, jaka działa w duńskim mieście Aarhus jest dobrą propozycją, czy chcieliby, aby podobna instytucja powstała w ich miejscu zamieszkania.
Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego, a następnie przygotowują spis udogodnień oferowanych przez mediatekę. Przedstawiciele każdej grupy prezentują na forum swoją listę.
Uczniowie słuchają audiobooka. Nauczyciel szerzej tłumaczy nowe słownictwo, jeśli uczniowie mają dodatkowe pytania.
Następnie uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do audiobooka. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie odpowiedzi. W przypadku wystąpienia błędów prosi pozostałych uczniów o dokonanie korekty.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, pytają się nawzajem, jakie innowacje należy wprowadzić w znanych im bibliotekach. Nauczyciel proponuje burzę mózgów na temat: Co może zaoferować odwiedzającym mediateka?
Praca domowa:
Uczniowie pisemnie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 i przesyłają je nauczycielowi do weryfikacji za pomocą systemu lub aplikacji, z której korzysta szkoła (np. Librus, Teams, Google Forms). Nauczyciel udziela pisemnej informacji zwrotnej, zwracając uwagę na mocne i słabe strony wypowiedzi. Ocenia ćwiczenia, biorąc pod uwagę zasób i poprawność użytych środków językowych. Na następnej lekcji nauczyciel może omówić najbardziej typowe błędy, które pojawiały się w sprawdzanych pracach.
Materiały pomocnicze: -
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
W trakcie lekcji dzięki audiobookowi uczniowie zapoznają się z praktykami, wprowadzanymi przez mediatekę i dowiadują się, jakie wydarzenia są tam organizowane.
Po lekcji uczniowie, na podstawie utrwalonego słownictwa z multimedium, mogą dodać własne pomysły na wykorzystanie przestrzeni i zasobów mediateki.