Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Ponadepokowy charakter wizji zagłady miasta w wierszu Zbigniewa Herberta O Troi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zinterpretuje wiersz O Troi Zbigniewa Herberta jako utwór o upadku;
określi tradycje literackie, które Herbert przywołuje w utworze;
omówi znaczenie doświadczenia totalitaryzmu dla klasycznego modelu kultury europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
plakaty z koszem i walizką;
karteczki samoprzylepne.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z wierszem O Troi Zbigniewa Herberta.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu.
Zbigniew Herbert
O Troi[...]
2
Szli wąwozami byłych ulic
jak przez czerwone morze zgliszcza wiatr podnosił pył czerwony
wiernie malował zachód miastaSzli wąwozami byłych ulic
chuchali na czczo w zmarzły świtmówili: przejdą długie lata
zanim tu stanie pierwszy domszli wąwozami byłych ulic
myśleli że odnajdą śladna harmonijce
gra kaleka
o wierzb warkoczach
o dziewczyniepoeta milczy
pada deszcz
Źródło: Zbigniew Herbert, O Troi, [w:] Wiersze zebrane, Warszawa 2008.Nauczyciel prosi uczniów o dopowiedzenie, o czym jest brakujący początkowy fragment tekstu. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniów do lekcji.
Nauczyciel podaje cel i temat zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film edukacyjny”. Wspólnie z uczniami ogląda film dotyczący Herberta i jego twórczości. Uczniowie odpowiadają na pytania z poleceń 1 i 2. Następnie jedna osoba czyta na głos wiersz Zbigniewa Herberta. Wszyscy uczniowie w klasie dyskutują na temat zawarty w poleceniu 3. Każda osoba indywidualnie wykonuje to polecenie pisemnie. Po upływie wyznaczonego czasu chętni uczniowie prezentują swoje mapy myśli, a pozostali uzupełniają, jeśli ich odpowiedź była niepełna.
Uczniowie dobierają się w pary. Wykonują polecenie 4. Chętna osoba z dwójki prezentuje odpowiedź.
Ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny” uczniowie wykonują indywidualnie. Przedstawiają swoje odpowiedzi na forum. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem zapoznają się z prezentacją zamieszczoną w sekcji multimedialnej. Wybrany uczeń na głos odczytuje teksty zamieszczone przy ilustracjach. Nauczyciel prosi jedną osobę o podsumowanie informacji zdobytych po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie wykonują polecenie 1. Chętna osoba odczytuje odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Dramat antycznej Troi i Troi XX‑wiecznej. Rozważ problem, odwołując się do wiersza Herberta i innych utworów, które podejmują temat zagłady. Swoje refleksje zapisz w formie eseju.
Polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Obywatel poeta. Herbert, reż. Jerzy Zalewski, 2000. Film dokumentalny dostępny na platformie: Vod.Tvp.pl
Andrzej Franaszek, Herbert. Biografia I: Niepokój, Kraków 2018.
Wskazówki metodyczne
Multimedium bazowe można wykorzystać jako podsumowanie zajęć.