Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorki scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: National Park Vacation / Wakacje w parku narodowym
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, II.5, III.4, III.6, V.1, V.2, V.5, V.7
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z podróżowaniem i z bogactwem przyrody.
Uczeń posiada wiedzę na tematy związane z organizowaniem wycieczek po parkach narodowych.
Uczeń potrafi opowiadać o najpiękniejszych parkach narodowych w USA.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z podróżowaniem i z bogactwem przyrody.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat organizacji najpopularniejszych wycieczek po parkach narodowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you know any national parks in the USA? Would you like to visit a national park on holiday? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst National Park Vacation i wymienili wszystkie parki narodowe, które pojawiły się w tekście. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst National Park Vacation i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel pyta uczniów, na którą z opisanych wycieczek chcieliby się wybrać. Uczniowie pracują w parach, a następnie relacjonują na forum klasy odpowiedź kolegi/koleżanki.
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Prezentacja multimedialna. Pyta się klasy: Do you think Polish national parks are equally beutiful? Why? Why not? Po otrzymaniu kilku odpowiedzi, prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie analizują prezentację i zaznaczają kluczowe wyrażenia, które zostały użyte w opisie parków. Następnie wykonują Exercise 2 i 4.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance/prezentacji zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się), następnie z pamięci starają się odtworzyć jak najwięcej wyrażeń z wcześniejszych etapów lekcji.
Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4–6 (Sprawdź się). Na kolejnej lekcji sprawdzają z nauczycielem zadania, a ew. niejasności są wyjaśniane.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie analizują prezentację multimedialną z e‑materiału i tworzą krzyżówkę z 10 wyrazami związanymi z parkami narodowymi i cudami natury. Polecenie: Study the presentation in e‑materiał again. Create a crossword containing 10 words connected with national parks and wonders of nature used in the presentation. Write ten definitions and create ten crossword slots.