Autorki e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: National Park Vacation / Wakacje w parku narodowym

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, II.5, III.4, III.6, V.1, V.2, V.5, V.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z podróżowaniem i z bogactwem przyrody.

  2. Uczeń posiada wiedzę na tematy związane z organizowaniem wycieczek po parkach narodowych.

  3. Uczeń potrafi opowiadać o najpiękniejszych parkach narodowych w USA.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z podróżowaniem i z bogactwem przyrody.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat organizacji najpopularniejszych wycieczek po parkach narodowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you know any national parks in the USA? Would you like to visit a national park on holiday? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst National Park Vacation i wymienili wszystkie parki narodowe, które pojawiły się w tekście. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst National Park Vacation i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, na którą z opisanych wycieczek chcieliby się wybrać. Uczniowie pracują w parach, a następnie relacjonują na forum klasy odpowiedź kolegi/koleżanki.

  5. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Prezentacja multimedialna. Pyta się klasy: Do you think Polish national parks are equally beutiful? Why? Why not? Po otrzymaniu kilku odpowiedzi, prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z tekstu.

  7. Uczniowie ponownie analizują prezentację i zaznaczają kluczowe wyrażenia, które zostały użyte w opisie parków. Następnie wykonują Exercise 2 i 4.

  8. Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance/prezentacji zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się), następnie z pamięci starają się odtworzyć jak najwięcej wyrażeń z wcześniejszych etapów lekcji.

  2. Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4–6 (Sprawdź się). Na kolejnej lekcji sprawdzają z nauczycielem zadania, a ew. niejasności są wyjaśniane.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie analizują prezentację multimedialną z e‑materiału i tworzą krzyżówkę z 10 wyrazami związanymi z parkami narodowymi i cudami natury. Polecenie: Study the presentation in e‑materiał again. Create a crossword containing 10 words connected with national parks and wonders of nature used in the presentation. Write ten definitions and create ten crossword slots.