Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Występowanie lodowców górskich na kuli ziemskiej
Grupa docelowa: czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne.
Uczeń:
opisuje rozmieszczenie lodowców górskich na kuli ziemskiej,
korzysta z fotografii, map w celu pozyskania i przetworzenia informacji,
ocenia wpływ zmian klimatycznych na zasięg lodowców.
Strategie nauczania: konstruktywizm
Metody nauczania: miniwykład, praca z atlasem geograficznym, praca z e‑materiałami
Formy zajęć: praca w grupach, zbiorowa
Środki dydaktyczne: atlas geograficzny, e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Zalecana literatura:
J. Marciniak, Lodowce kuli ziemskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pokazuje fotografie lodowców górskich występujących na poszczególnych kontynentach, zamieszczone w e‑materiale. Prosi uczniów o przypomnienie warunków tworzenia się pokryw lodowych na Ziemi. Podanie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Przyporządkowuje każdej grupie inny kontynent, dla którego uczniowie będą wykonywać kartę pracy:
grupa I – Europa,
grupa II – Azja,
grupa III – Ameryka Północna,
grupa IV – Ameryka Południowa,
grupa V – Australia i Oceania.
Nauczyciel rozdaje karty pracy i przedstawia instrukcję do wykonania poleceń. Korzystając z mapy znajdującej się w grafice interaktywnej, uczniowie ustalają na wskazanym kontynencie miejsca występowania lodowców górskich. Na poszczególnych kontynentach może znajdować się różna liczba takich obszarów.
W pierwszej kolumnie uczniowie wpisują nazwę regionu geograficznego, w którym występują lodowce górskie. Korzystając z grafiki interaktywnej, znajdują ich miejsca występowania i odczytują z atlasu nazwy pasm górskich. W drugiej kolumnie uczniowie wpisują część kontynentu, w której położone są lodowce i określają kierunki świata oraz oddalenie od wybrzeży. Do realizacji tego polecenia uczniowie wykorzystują mapy w atlasie geograficznym i grafikę interaktywną.
W trzeciej kolumnie uczniowie wpisują odczytaną z map ogólnogeograficznych kontynentów (atlas geograficzny) wysokość n.p.m., powyżej której znajdują się lodowce.
W czwartej kolumnie uczniowie wpisują typ klimatu, w którym występują lodowce górskie. Podają cechy klimatu sprzyjające powstawaniu lodowców. Do realizacji zadania wykorzystują mapę stref klimatycznych (atlas geograficzny) oraz blok tekstowy.
Po uzupełnieniu kart pracy wybrany uczeń z grupy referuje odpowiedź. Wskazuje na mapie ściennej obszary występowania lodowców górskich. Uczniowie z pozostałych grup analizują uwarunkowania i rozmieszczenie analizowanych lodowców.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o usystematyzowanie wiedzy dotyczącej rozmieszczenia lodowców górskich. Uczniowie utrwalają wiedzę przez wykonanie ćwiczeń z e‑materiału.
Praca domowa
Odszukaj w internecie informacje na temat przyczyn zmniejszania się pokryw lodowych na Ziemi oraz napisz, jak zjawisko to wpływa na występowanie lodowców górskich.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Mapę zamieszczoną w medium bazowym można wykorzystać do samodzielnej, indywidualnej analizy przez uczniów rozmieszczenia lodowców górskich na kuli ziemskiej. Następnie, wykorzystując metodę burzy mózgów, można ustalić ogólne prawidłowości i uwarunkowania występowania tych zjawisk.