Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Cieniuch
Przedmiot: biologia
Temat: Porównanie budowy i działania wici oraz rzęski eukariotycznej i prokariotycznej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Porównasz budowę rzęski prokariotycznej oraz wici i rzęski eukariotycznej.
Wyjaśnisz mechanizmy działania rzęsek oraz wici prokariotycznej i eukariotycznej.
Wskażesz podobieństwa i różnice w działaniu rzęski i wici eukariotycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
rozmowa kierowana;
praca z filmem samouczkiem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
tablica z markerami lub kartki papieru umożliwiające uczniom notowanie informacji znajdujących się w e‑materiale.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od dyskusji z uczniami na temat funkcji ruchu organizmów. Kieruje rozmowę na zagadnienie ruchu u organizmów eukariotycznych i prokariotycznych, sprawdzając stan wiedzy uczniów w tym zakresie. Wyznacza losowo wybrane osoby do podania przykładów konkretnych grup organizmów.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie różnic w budowie komórki prokariotycznej i komórki eukariotycznej. Następnie rozpoczyna pogadankę o ruchu organizmów prokariotycznych i eukariotycznych
Uczniowie formułują kryteria sukcesu na podstawie celów lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupa I opracowuje zagadnienie budowy rzęski komórek prokariotycznych, a grupa II – budowy wici komórek eukariotycznych.
Nauczyciel prosi utworzone grupy o przeczytanie wyznaczonej części tekstu zawartej w e‑materiale.
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel dzieli obie grupy na dwie mniejsze. Każda z nowo utworzonych grup będzie pracowała z innym materiałem źródłowym i poszukiwała informacji uzupełniających na inny temat:
Grupa I:
podgrupa A – uczniowie wynotowują informacje na temat budowy rzęski bakteryjnej;
podgrupa B – uczniowie wynotowują informacje na temat mechanizmu działania rzęsek bakterii.
Grupa II:
podgrupa A – uczniowie wynotowują informacje na temat budowy wici eukariotycznej;
podgrupa B – uczniowie wynotowują informacje na temat mechanizmu działania wici eukariotycznej.
Nauczyciel udostępnia uczniom materiały pomocnicze w postaci artykułów z czasopisma „Kosmos” (zob. materiały pomocnicze). Pod koniec wyznaczonego czasu wybiera z każdej podgrupy osobę do zaprezentowania tematu całej klasie i jedną osobę do zapisywania tych informacji na tablicy.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 7, w którym mają za zadanie rozpoznać na ilustracji organelle ruchu oraz podać nazwy przedstawionych specyficznych rodzajów ruchów. Swoje rozwiązania konsultują z osobą z pary. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje wraz z uczniami różnice w budowie rzęsek i wici komórek prokariotycznych i eukariotycznych. Podsumowanie przeprowadza w formie tabeli narysowanej na tablicy. Do notowania różnic na tablicy wyznacza chętne osoby.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 oraz 8.
Materiały pomocnicze:
Krzysztof Skowronek, Motory rotacyjne bakterii, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2001, t. 50, s. 427–436.
Hanna Fabczak i in., Jak poruszają się wici i rzęski?, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2001, t. 49, s. 559–570.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Film samouczek można wykorzystać jako wstęp do lekcji obrazujący uczniom tematykę przedstawianą na zajęciach.