Autor: Gabriela Cieniuch

Przedmiot: biologia

Temat: Porównanie budowy i działania wici oraz rzęski eukariotycznej i prokariotycznej

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
12) przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki; dokonuje obserwacji mikroskopowych ruchów cytoplazmy w komórkach roślinnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Porównasz budowę rzęski prokariotycznej oraz wici i rzęski eukariotycznej.

  • Wyjaśnisz mechanizmy działania rzęsek oraz wici prokariotycznej i eukariotycznej.

  • Wskażesz podobieństwa i różnice w działaniu rzęski i wici eukariotycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z filmem samouczkiem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • tablica z markerami lub kartki papieru umożliwiające uczniom notowanie informacji znajdujących się w e‑materiale.

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od dyskusji z uczniami na temat funkcji ruchu organizmów. Kieruje rozmowę na zagadnienie ruchu u organizmów eukariotycznych i prokariotycznych, sprawdzając stan wiedzy uczniów w tym zakresie. Wyznacza losowo wybrane osoby do podania przykładów konkretnych grup organizmów.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie różnic w budowie komórki prokariotycznej i komórki eukariotycznej. Następnie rozpoczyna pogadankę o ruchu organizmów prokariotycznych i eukariotycznych

  3. Uczniowie formułują kryteria sukcesu na podstawie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupa I opracowuje zagadnienie budowy rzęski komórek prokariotycznych, a grupa II – budowy wici komórek eukariotycznych.

  2. Nauczyciel prosi utworzone grupy o przeczytanie wyznaczonej części tekstu zawartej w e‑materiale.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel dzieli obie grupy na dwie mniejsze. Każda z nowo utworzonych grup będzie pracowała z innym materiałem źródłowym i poszukiwała informacji uzupełniających na inny temat:

    Grupa I:

  • podgrupa A – uczniowie wynotowują informacje na temat budowy rzęski bakteryjnej;

  • podgrupa B – uczniowie wynotowują informacje na temat mechanizmu działania rzęsek bakterii.

    Grupa II:

  • podgrupa A – uczniowie wynotowują informacje na temat budowy wici eukariotycznej;

  • podgrupa B – uczniowie wynotowują informacje na temat mechanizmu działania wici eukariotycznej.

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom materiały pomocnicze w postaci artykułów z czasopisma „Kosmos” (zob. materiały pomocnicze). Pod koniec wyznaczonego czasu wybiera z każdej podgrupy osobę do zaprezentowania tematu całej klasie i jedną osobę do zapisywania tych informacji na tablicy.

  2. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 7, w którym mają za zadanie rozpoznać na ilustracji organelle ruchu oraz podać nazwy przedstawionych specyficznych rodzajów ruchów. Swoje rozwiązania konsultują z osobą z pary. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje wraz z uczniami różnice w budowie rzęsek i wici komórek prokariotycznych i eukariotycznych. Podsumowanie przeprowadza w formie tabeli narysowanej na tablicy. Do notowania różnic na tablicy wyznacza chętne osoby.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 oraz 8.

Materiały pomocnicze:

  • Krzysztof Skowronek, Motory rotacyjne bakterii, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2001, t. 50, s. 427–436.

  • Hanna Fabczak i in., Jak poruszają się wici i rzęski?, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2001, t. 49, s. 559–570.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:

Film samouczek można wykorzystać jako wstęp do lekcji obrazujący uczniom tematykę przedstawianą na zajęciach.