Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Wartości i postawa franciszkańska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
7) Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu (fragmenty);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
7) określa rolę języka jako narzędzia wartościowania w tekstach literackich;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymienia wartości, którymi kierował się św. Franciszek;

  • omawia cechy duchowości św. Franciszka i franciszkanizmu;

  • odnajduje w tekście Pieśń słoneczna, albo pochwała stworzeń elementy potwierdzające realizację wartości św. Franciszka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, że św. Franciszek to patron Włoch, Asyżu i Bazylei. Opiekuje się też ekologami, robotnikami, tapicerami, więźniami i ubogimi oraz kupcami, harcerzami i hodowcami ptactwa domowego. Poza tym patronuje kilku zakonom: albertynom, franciszkanom, kapucynom, bernardynkom, kapucynkom, klaryskom itd.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wymieniają wartości, którymi kierował się św. Franciszek. Następnie przechodzą do sekcji „Schemat interaktywny” i uzupełniają swoją wiedzę na temat: cech duchowości św. Franciszka i franciszkanizmu, cech charyzmatu franciszkańskiego, realizacji ideału franciszkańskiego.

  2. Nauczyciel głośno odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie redagują wypowiedź, w której opisują postać świętego, jego relacje z ludźmi, zachowanie, określają charakter wystąpień publicznych.

  3. Chętna osoba głośno czyta wiersz świętego Franciszka Pieśń słoneczna albo pochwała stworzeń, a następnie uczniowie podają dwa argumenty potwierdzające, że tekst ten jest realizacją wartości franciszkańskich.

  4. Nauczyciel podsumowuj informacje (na podstawie wiadomości z książki Piotra Głowackiego Główne idee duchowości franciszkańskiej):
    Mówiąc o usposobieniu św. Franciszka, wymienia się jego następujące cechy: wspaniałomyślność, hojność, oryginalność, niechęć do egoizmu, czystość obyczajów, pogarda bogactwa, szlachetność i rycerskość.
    Franciszek bowiem nie skłaniał się zbytnio ku spekulacji czysto rozumowej. Czystą wiedzę, nieukierunkowaną na działanie i pozbawioną miłości, uważał za próżną i nieużyteczną
    Z Ewangelii wypływa koncepcja i podstawowy kierunek życia franciszkańskiego, jakimi są czynienie pokuty i naśladowanie Chrystusa.
    W duchowości franciszkańskiej naśladowanie Chrystusa przez świętego i jego uczniów dokonuje się na dwóch płaszczyznach:
    – zewnętrznej, bardziej widocznej i uwypuklonej przez biografów świętego, ujawniającej się szczególnie w praktykowaniu miłości i ubóstwa;
    – wewnętrznej, mniej widocznej, ale istotniejszej, bo obejmującej ideał praktykowany i nakreślony przez św. Franciszka w jego pismach, a wyrażający się w upodobnieniu do Chrystusa, aż do zjednoczenia z Bogiem przez miłość.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wskazują najważniejsze wartości, jakimi kierował się święty Franciszek.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Św. Franciszek podkreśla w swojej regule minimalizm życiowy, który osiąga się poprzez wyrzeczenie się dóbr materialnych, swoich potrzeb i życie w ubóstwie. Podaj dwa argumenty, które potwierdzają, że współczesny człowiek może dziś kierować się minimalizmem życiowym, i dwa, które temu zaprzeczają.

Materiały pomocnicze:

  • Piotr Głowacki, Główne idee duchowości franciszkańskiej, Studia Włocławskie 9, 220‑232, 2006.

  • Oficjalna strona internetowa Zakonu Braci Mniejszych w Polsce.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.