Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wartości i postawa franciszkańska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia wartości, którymi kierował się św. Franciszek;
omawia cechy duchowości św. Franciszka i franciszkanizmu;
odnajduje w tekście Pieśń słoneczna, albo pochwała stworzeń elementy potwierdzające realizację wartości św. Franciszka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów, że św. Franciszek to patron Włoch, Asyżu i Bazylei. Opiekuje się też ekologami, robotnikami, tapicerami, więźniami i ubogimi oraz kupcami, harcerzami i hodowcami ptactwa domowego. Poza tym patronuje kilku zakonom: albertynom, franciszkanom, kapucynom, bernardynkom, kapucynkom, klaryskom itd.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wymieniają wartości, którymi kierował się św. Franciszek. Następnie przechodzą do sekcji „Schemat interaktywny” i uzupełniają swoją wiedzę na temat: cech duchowości św. Franciszka i franciszkanizmu, cech charyzmatu franciszkańskiego, realizacji ideału franciszkańskiego.
Nauczyciel głośno odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie redagują wypowiedź, w której opisują postać świętego, jego relacje z ludźmi, zachowanie, określają charakter wystąpień publicznych.
Chętna osoba głośno czyta wiersz świętego Franciszka Pieśń słoneczna albo pochwała stworzeń, a następnie uczniowie podają dwa argumenty potwierdzające, że tekst ten jest realizacją wartości franciszkańskich.
Nauczyciel podsumowuj informacje (na podstawie wiadomości z książki Piotra Głowackiego Główne idee duchowości franciszkańskiej):
Mówiąc o usposobieniu św. Franciszka, wymienia się jego następujące cechy: wspaniałomyślność, hojność, oryginalność, niechęć do egoizmu, czystość obyczajów, pogarda bogactwa, szlachetność i rycerskość.
Franciszek bowiem nie skłaniał się zbytnio ku spekulacji czysto rozumowej. Czystą wiedzę, nieukierunkowaną na działanie i pozbawioną miłości, uważał za próżną i nieużyteczną
Z Ewangelii wypływa koncepcja i podstawowy kierunek życia franciszkańskiego, jakimi są czynienie pokuty i naśladowanie Chrystusa.
W duchowości franciszkańskiej naśladowanie Chrystusa przez świętego i jego uczniów dokonuje się na dwóch płaszczyznach:
– zewnętrznej, bardziej widocznej i uwypuklonej przez biografów świętego, ujawniającej się szczególnie w praktykowaniu miłości i ubóstwa;
– wewnętrznej, mniej widocznej, ale istotniejszej, bo obejmującej ideał praktykowany i nakreślony przez św. Franciszka w jego pismach, a wyrażający się w upodobnieniu do Chrystusa, aż do zjednoczenia z Bogiem przez miłość.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wskazują najważniejsze wartości, jakimi kierował się święty Franciszek.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Św. Franciszek podkreśla w swojej regule minimalizm życiowy, który osiąga się poprzez wyrzeczenie się dóbr materialnych, swoich potrzeb i życie w ubóstwie. Podaj dwa argumenty, które potwierdzają, że współczesny człowiek może dziś kierować się minimalizmem życiowym, i dwa, które temu zaprzeczają.
Materiały pomocnicze:
Piotr Głowacki, Główne idee duchowości franciszkańskiej, Studia Włocławskie 9, 220‑232, 2006.
Oficjalna strona internetowa Zakonu Braci Mniejszych w Polsce.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.