Numer e‑materiału: Temat 200
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Matematyczne wyzwania
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność rozumienia podstawowych pojęć i działań matematycznych, samodzielnego korzystania z nich w różnych sytuacjach życiowych, wstępnej matematyzacji wraz z opisem tych czynności słowami, obrazem, symbolem poprzez doskonalenie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
10) wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii.
II. Edukacja matematyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami. Uczeń:
3) mnoży i dzieli w pamięci w zakresie tabliczki mnożenia; mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20; rozwiązuje równania z niewiadomą zapisaną w postaci okienka (uzupełnia okienko); stosuje własne strategie, wykonując obliczenia; posługuje się znakiem równości i znakami czterech podstawowych działań;
4) dodaje i odejmuje liczby dwucyfrowe, zapisując w razie potrzeby cząstkowe wyniki działań lub, wykonując działania w pamięci, od razu podaje wynik; oblicza sumy i różnice większych liczb w prostych przykładach typu: 250 + 50, 180 – 30; mnoży liczby dwucyfrowe przez 2, zapisując, jeśli ma taką potrzebę, cząstkowe wyniki działań; przy obliczeniach sto suje własne strategie.
4 Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych. Uczeń:
1) analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób;
2) układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne, wykorzystuje w tym procesie własną aktywność artystyczną, techniczną, konstrukcyjną; wybrane działania realizuje za pomocą prostych aplikacji komputerowych.
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha z uwagą wiersza pt. „Rachunki na wesoło”.

  • Udziela odpowiedzi na pytania zawarte w tekście.

  • Wyjaśnia znaczenie matematyki w życiu codziennym.

  • Mnoży i dzieli w pamięci w zakresie 100.

  • Dodaje i odejmuje liczby dwucyfrowe, wykonując działania w pamięci.

  • Oblicza działania zgodnie z kolejnością ich wykonywania.

  • Stosuje zasady myślenia logicznego podczas rozwiązywania łamigłówki matematycznej.

  • Uzasadnia powiedzenie, że „Matematyka jest królową nauk”.

  • Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe, dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania.

  • Tworzy gry matematyczne, wykorzystuje w tym procesie własną aktywność techniczną.

  • Wykorzystuje gry matematyczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego i logicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne oraz w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

  • Kompetencje w zakrezie rozumienia i tworzenia informacji.