Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Co stanie się, gdy zmieszamy barwy tęczy?
Grupa docelowa
szkoła podstawowa, klasa VIII
Ogólny cel kształcenia
Rozumienie zjawisk fizycznych, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
8) świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
a) uzasadnia, że barwa biała jest mieszaniną barw;
b) opisuje zachowanie światła białego i monochromatycznego podczas przejścia przez pryzmat;
c) wyjaśnia mechanizm zjawiska rozszczepienia światła białego podczas przejścia przez pryzmat;
d) wyjaśnia na czym polega model RGB i jakie jest jego zastosowanie.
Metody kształcenia:
metody oparte na działaniu praktycznym: obserwacja i pomiar
Formy ogranizacji pracy:
praca w zespołach
Środki dydaktyczne
Pryzmat, źródło światła białego i monochromatycznego (wskaźnik laserowy), przesłona z otworem (ciemny karton), krążki Newtona i Benhama (przygotowane wcześniej przez uczniów), wiertarka (najlepiej wyposażona w uchwyt umożliwiający zamocowanie jej do stołu), komputer, projektor multimedialny.
Uwagi
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie powinni w domu zapoznać się z filmem i wykonać powiązane z nim ćwiczenia interaktywne. W ramach pracy domowej nauczyciel prosi zespoły uczniów o przygotowanie krążków Newtona o różnych układach kolorów (7 barw tęczy rozmieszczonych kolejno, 7 barw tęczy rozmieszczonych w różnej kolejności, 3 barwy podstawowe: czerwona, zielona i niebieska, 3 barwy z modelu CMY, 3 ciepłe barwy z tęczy, 3 zimnie barwy z tęczy itp.) oraz tarcz Benhama.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Przypomnienie poznanych wcześniej wiadomości – nauczyciel pyta uczniów na czym polega i w jakich warunkach zachodzi zjawisko załamania światła.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
Faza realizacyjna
w zaciemnionej sali nauczyciel demonstruje doświadczenie polegające na przepuszczeniu przez pryzmat wiązki światła białego i monochromatycznego;
nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie obserwowanego zjawiska;
nauczyciel omawia z uczniami mechanizm zjawiska rozszczepienia światła białego;
wykorzystując fragmenty filmu nauczyciel omawia widmo fal elektromagnetycznych i zakres światł widzialnego;
nauczyciel prosi zespoły uczniów o przeprowadzenie doświadczenia z wykonanymi wcześniej krążkami Newtona z różnymi układami barw (w trakcie gdy jedne zespół demonstruje doświadczenie, pozostałe zespoły obserwują, zwracając uwagę na to, który krążek pozwoli uzyskać barwę najbardziej zbliżoną do białej);
nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie mechanizmu powstającego zjawiska; pyta, gdzie wykorzystuje się niedoskonałość ludzkiego oka polegającą na nakładaniu na siebie szybko następujących po sobie obrazów;
nauczyciel pyta uczniów, co oznacza skrót RGB, który z użytych w doświadczeniu krążków Newtona jest najbliższy temu modelowi i gdzie wykorzystuje się taki model barw.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje wraz z uczniami wiadomości. Uczniowie sporządzają notatkę z lekcji.
W ramach ewaluacji uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela zadania interaktywne.
Nauczyciel wykonuje pokaz doświadczenia z tarczą Benhama i zadaje związaną z tym doświadczeniem pracę domową.
Praca domowa
Nauczyciel prosi uczniów o poszukanie informacji na temat zjawiska obserwowanego w doswiadczeniu z tarczą Benhama.
Metryczka
Tytuł
Co stanie się, gdy zmieszamy barwy tęczy?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Zjawisko rozszczepienia światła. Światło białe jako mieszanina barw
Przedmiot
Fizyka
Etap edukacyjny
szkoła podstawowa, klasa VIII
Nowa podstawa programowa
IX. Optyka. Uczeń:
10) opisuje światło białe jako mieszaninę barw i ilustruje to rozszczepieniem światła w pryzmacie; wymienia inne przykłady rozszczepienia światła;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie r.
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
8) świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
uzasadnia, że barwa biała jest mieszaniną barw;
ilustruje, że światło białe ulega rozszczepieniu podczas przejścia przez pryzmat;
podaje przyczyny, dla których światło białe ulega rozszczepieniu.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/140548/v/latest/t/student‑canon/m/i3Y2lvbJep#i3Y2lvbJep_d5e198