| |
| |
| Właściwości linii sił pola elektrycznego |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisze, co to są linie pola elektrycznego i jak układają się one wokół naładowanego przewodnika;
rozpozna, które linie pola wytworzone są przez przewodnik naładowany dodatnio, a które przez przewodnik naładowany ujemnie;
przeanalizuje kształt i zwrot linii sił pola wokół przewodników o wybranym kształcie.
|
| |
| |
| praca samodzielna, praca w grupach |
| komputer dla każdego ucznia |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań, czy wiedzą, czym jest pole elektryczne oraz co to jest przewodnik. Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. Nauczyciel omawia treści zawarte w części „Czy to nie ciekawe?”. |
|
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Jeśli tak, wspólnie zastanawiają się nad odpowiedziami na nie. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Uczniowie oglądają film samouczek. Po obejrzeniu go, nauczyciel ponownie sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania, a klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na nie. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub samouczka. Wykorzystując zdobytą wiedzę, uczniowie rozwiązują samodzielnie zadania z części „Sprawdź się”. |
|
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. W grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania na forum klasy. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do ćwiczeń z części „Sprawdź się”, o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i wypowiedzi uczniów nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy i zadaje je jako pracę domową. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany po lekcji, do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |