Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Właściwości linii sił pola elektrycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisze, co to są linie pola elektrycznego i jak układają się one wokół naładowanego przewodnika;

  2. rozpozna, które linie pola wytworzone są przez przewodnik naładowany dodatnio, a które przez przewodnik naładowany ujemnie;

  3. przeanalizuje kształt i zwrot linii sił pola wokół przewodników o wybranym kształcie.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań, czy wiedzą, czym jest pole elektryczne oraz co to jest przewodnik. Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.
Nauczyciel omawia treści zawarte w części „Czy to nie ciekawe?”.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Jeśli tak, wspólnie zastanawiają się nad odpowiedziami na nie. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Uczniowie oglądają film samouczek. Po obejrzeniu go, nauczyciel ponownie sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania, a klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na nie. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub samouczka.
Wykorzystując zdobytą wiedzę, uczniowie rozwiązują samodzielnie zadania z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
W grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania na forum klasy.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do ćwiczeń z części „Sprawdź się”, o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i wypowiedzi uczniów nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy i zadaje je jako pracę domową.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może być wykorzystany po lekcji, do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.