Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Wielkość populacji: liczebność i zagęszczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz zależności między zagęszczeniem populacji a jej rozwojem.
Opiszesz, jakie są przyczyny zmian w liczebności populacji.
Wyjaśnisz, na czym polega reguła Alleego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w ten sposób, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące pytania:
– Czym jest liczebność populacji?
– Jak obliczyć liczebność populacji?
– Jakie są przyczyny zmiany liczebności populacji?
Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Chętni wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie w 4‑osobowych zespołach wynotowują minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by przeanalizowali symulacje interaktywne, a następnie sformułowali wnioski na temat zaobserwowanych zależności pomiędzy liczebnością populacji szczura wędrownego i sarny europejskiej a pojemnością środowiska. Uczniowie, pracując w parach, formułują wyjaśnienie, jak zwiększenie zagęszczenia populacji drapieżnika może wpłynąć na populację jego ofiary. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia nr 7 („Wyjaśnij, w jaki sposób terytorializm drapieżników może ograniczać zagęszczenie populacji”) oraz nr 8 (dotyczące cyklicznych zmian liczebności populacji rysi i zajęcy, przedstawionych w postaci schematu), następnie wylosowany zespół prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostałe grupy komentują i uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 2 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 oraz od 3 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną do podsumowania lekcji.