Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Zróżnicowanie poziomu rozwoju sieci osadniczej na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
Treści nauczania
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludność, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
12) charakteryzuje zróżnicowanie poziomu rozwoju sieci osadniczej na świecie, wiążąc go ze środowiskiem przyrodniczym i kulturowym oraz etapem rozwoju gospodarczego
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje elementy sieci osadniczej,
określa, jakie czynniki wpływają na powstanie sieci osadniczej,
potrafi scharakteryzować sieć osadniczą wybranych regionów na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Jewtuchowicz A., Sokołowicz M.E., Zasina J., Zrozumieć fenomen miasta, [w:] Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają miasta i wsie oraz prosi o wskazanie obszarów o dużej koncentracji miast (w Polsce lub na świecie). Uczniowie dyskutują także na temat różnic pomiędzy miastami a wsiami, a także różnic społeczno‑gospodarczych. Nauczyciel porusza problem różnic w kształcie miast i wsi w różnych krajach (np. kraje europejskie, kraje Afryki, Ameryki Południowej itd.).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.
Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów i wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.
Każdy uczeń zapoznaje się z grafiką interaktywną.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia do materiału multimedialnego.
Uczniowie w parach weryfikują swoje prace. Zapisują różnice w odpowiedziach. Na forum klasy uczniowie dyskutują o swoich pracach. Uczniowie nanoszą poprawki w swoich notatkach.
Uczniowie indywidulanie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Napisz krótką rozprawkę na temat swojej miejscowości i jej najbliższego otoczenia. Skoncentruj się na procesach migracji ludności, rozwoju miejscowości i procesie urbanizacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu „Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze” (zakres podstawowy: VIII). Znajdzie zastosowanie podczas lekcji poświęconej zróżnicowaniu wskaźnika urbanizacji na świecie (zakres podstawowy: VIII. 13).