Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Zróżnicowanie poziomu rozwoju sieci osadniczej na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

Treści nauczania

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludność, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.

Uczeń:

12) charakteryzuje zróżnicowanie poziomu rozwoju sieci osadniczej na świecie, wiążąc go ze środowiskiem przyrodniczym i kulturowym oraz etapem rozwoju gospodarczego

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje elementy sieci osadniczej,

  • określa, jakie czynniki wpływają na powstanie sieci osadniczej,

  • potrafi scharakteryzować sieć osadniczą wybranych regionów na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Jewtuchowicz A., Sokołowicz M.E., Zasina J., Zrozumieć fenomen miasta, [w:] Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają miasta i wsie oraz prosi o wskazanie obszarów o dużej koncentracji miast (w Polsce lub na świecie). Uczniowie dyskutują także na temat różnic pomiędzy miastami a wsiami, a także różnic społeczno‑gospodarczych. Nauczyciel porusza problem różnic w kształcie miast i wsi w różnych krajach (np. kraje europejskie, kraje Afryki, Ameryki Południowej itd.).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.

  • Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów i wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.

  • Każdy uczeń zapoznaje się z grafiką interaktywną.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia do materiału multimedialnego.

  • Uczniowie w parach weryfikują swoje prace. Zapisują różnice w odpowiedziach. Na forum klasy uczniowie dyskutują o swoich pracach. Uczniowie nanoszą poprawki w swoich notatkach.

  • Uczniowie indywidulanie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Napisz krótką rozprawkę na temat swojej miejscowości i jej najbliższego otoczenia. Skoncentruj się na procesach migracji ludności, rozwoju miejscowości i procesie urbanizacji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu „Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze” (zakres podstawowy: VIII). Znajdzie zastosowanie podczas lekcji poświęconej zróżnicowaniu wskaźnika urbanizacji na świecie (zakres podstawowy: VIII. 13).