Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska, Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie procesu mieszania cieczy o różnych temperaturach początkowych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów oraz weryfikowanie hipotez przez eksperymenty) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, przeprowadzenie doświadczenia w wirtualnym laboratorium, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „ Na czym polega bilans cieplny”, „Jak definiujemy ciepło właściwe”, „Bilans cieplny w obliczeniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przypomina pojęcie bilansu cieplnego, podkreślając jego związek z zasadą zachowania energii. Uczniowie w parach analizują bilanse cieplne przedstawione w zadaniu 9 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel przedstawia problem do rozwiązania: należy zweryfikować hipotezę, że podczas mieszania cieczy o różnych temperaturach ciepło przekazywane jest zgodnie z zasadą zachowania energii. Nauczyciel wyjaśnia, że najpierw wykonuje się obliczenia zgodne z postawioną hipotezą, aby wynik obliczeń później zweryfikować doświadczalnie. Uczniowie rozwiązują zadanie: ile wody o temperaturze 15°C oraz ile wody o temperaturze 55°C należy zmieszać ze sobą, aby otrzymać 60 litrów wody o temperaturze wynoszącej 37°C. Następnie uczniowie w parach przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oceniają stopień przyswojonej wiedzy, dyskutując o wynikach doświadczenia oraz rozwiązując w grupach zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, obowiązkowo zadania 1- 3 i do wyboru 1 z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do samodzielnego wykonania doświadczenia. Można je również wykorzystać podczas lekcji poświęconej pojęciu bilansu cieplnego. |