Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Sposób romantycznego przeżywania na podstawie wybranych utworów Juliusza Słowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
bierze udział w dyskusji na temat romantycznego postrzegania świata;
uzupełnia mapę myśli odnośnie romantycznego przeżywania świata;
wyjaśnia, na czym polega romantyczna epifania;
omawia sposób romantycznego przeżywania świata na podstawie wybranych utworów Juliusza Słowackiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
fiszki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z fragmentem tekstu Mirosława Sielewońko Model bohatera romantycznego w wybranych utworach Juliusza Słowackiego. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z materiałem oraz przygotowanie do dyskusji na temat romantycznego przeżywania świata.
Mirosław Sielewońko
Model bohatera romantycznego w wybranych utworach Juliusza Słowackiego.
Bohater romantyczny występujący w utworach Juliusza Słowackiego nie jest postacią jednoznaczną. Treść utworów eksponuje różne aspekty osobowości poszczególnych jednostek. Można jednak odnaleźć w sylwetkach tworzonych przez Słowackiego pewne cechy wspólne, determinujące postępowanie bohaterów, charakterystyczne dla romantyzmu.
Bohatera romantycznego cechuje przede wszystkim indywidualizm. Szczęście jednostki nie tkwi w podporządkowaniu społeczeństwu i zasadom przez nie stworzonym. W utworach romantycznych następuje zerwanie z tradycją oświeceniową, według której człowiek stanowił integralną część zbiorowości. Bohater romantyczny odczuwa swoją odrębność, jest wierny uznanej przez siebie hierarchii wartości i ma świadomość własnej ponadprzeciętności. Nie znajduje swojego miejsca w tłumie, wręcz przeciwnie – ucieka w odosobnienie. Tu pojawiają się kolejne cechy bohatera romantycznego, jakimi są: osamotnienie, poczucie niezrozumienia przez otoczenie i związek z naturą – pierwotnym tworem nieskażonym jeszcze zupełnie przez destrukcyjną cywilizację. W przyrodzie romantycy dostrzegali odwieczny język, którym Bóg przemawia do człowieka. Potrzeba więzi z naturą okazywała się silniejsza od pragnienia relacji z ludźmi [...]. Odizolowanie sprzyja autorefleksji; bohaterzy romantyczni wnikliwie analizują swój świat przeżyć.
Wgląd w samego siebie jest też przejawem wrażliwości na doznania psychiczne. Romantycy to kreatorzy własnego wewnętrznego świata. Marzenie romantyczne przeciwstawia sobie dwa miejsca bytowania i dwie rzeczywistości. Czyni to na dodatek w trybie wartościującym. Lepsze jest „tam”, gorsze jest „tutaj”. Dlatego romantyk marzący jest tam, gdzie go nie ma, a nie ma go tu, gdzie jest. Modelowy bohater romantyczny doświadcza nieszczęśliwej miłości, która może prowadzić do tragicznych skutków. Maria Janion zalicza do charakterystycznych rysów bohatera romantycznego również prometeizm, szlachetne męstwo w walce ze złem oraz mroczną fatalność, połączoną z oryginalną, często skażoną demonizmem urodą.
Pełen opozycji romantyzm przeciwstawia kultowi indywidualizmu potrzebę łączności z większą zbiorowością. Romantyk z jednej strony skłania się ku refleksyjnej samotności, z drugiej dąży do uczestnictwa w grupie, co wywiera na niego znaczący wpływ.
http://dlibra.umcs.lublin.pl/Content/26751/czas17868_2015_33_15.pdf
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Rybki w akwarium. Chętne osoby zajmują dwa miejsca w wewnętrznym kręgu (pozostali uczniowie wraz z nauczycielem zajmują miejsca w kręgu zewnętrznym) i rozpoczynają rozmowę dotyczącą sposobu romantycznego postrzegania świata. Jeśli któraś z osób z zewnętrznego kręgu chciałaby coś dodać lub o coś zapytać, siada na wolnym krześle obok głównych rozmówców. Jeśli uczniowie z wewnętrznego kręgu nie znają odpowiedzi, wspiera ich nauczyciel lub ktoś z zewnętrznego kręgu.
Po zakończonej rozmowie uczniowie wykonują polecenie 1 z multimedium: Na podstawie pierwszego filmu uzupełnij mapę myśli spostrzeżeniami na temat romantycznego przeżywania świata. Drugie polecenie z multimedium uczniowie wykonują w parach: Na podstawie pierwszego filmu wyjaśnij, na czym polega romantyczna epifania. Polecenia 3 i 4 uczniowie wykonują całym zespołem klasowym.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przed lekcją przygotował fiszki i włożył je do woreczka. W fazie podsumowującej zajęcia przechodzi między ławkami i prosi uczniów o wylosowanie jednej, o jej głośnie przeczytanie zapisanego sformułowania i opracowanie wylosowanego zagadnienia. Uczniowie, którzy wylosowali fiszkę, dobierają sobie do zespołu koleżanki i kolegów. Razem przygotowują krótką wypowiedź i prezentują ją na forum klasy. Na kolejnych fiszkach nauczyciel zapisał:
- Sposób romantycznego przeżywania świata na podstawie VI [Pod ścianą ze skał i pod wieńcem borów]
- Sposób romantycznego przeżywania świata na podstawie Hymnu o zachodzie słońca na morzu
- Sposób romantycznego przeżywania świata na podstawie RozłączeniaNauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja TED”. Dzielą się na trzy grupy. Zespół 1 zajmuje się poleceniem 1, zespół 2 – poleceniem 2, a zespół 3 - poleceniem 3. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji Film edukacyjny.
Materiały pomocnicze:
Bychowski G., Słowacki i jego dusza. Studium psychoanalityczne, Kraków 2002.
Kowalczykowa A., Romantyczni szaleńcy, Warszawa 1977.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.