Numer e‑materiału: 2.7.9.3

Imię i nazwisko autora: Martyna Mroczka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Das ist meine Lieblingsband! / To mój ulubiony zespół!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność mówienia o swoich preferencjach muzycznych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia instrumenty muzyczne;

  • opowiada, czego słucha niemiecka młodzież;

  • wyraża swoje preferencje muzyczne.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności (odpowiada na pytania z ankiety).

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą;

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;

  • wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscowienie nowych słów w kontekście (w formie anegdoty, opowiadania, rymowanki itp.);

  • tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie.

Metody i formy pracy:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne;

  • aktywizująca – multimedium, mapa interaktywna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat muzyki, której słucha dzisiejsza niemiecka młodzież.

  • Nauczyciel wysyła uczniom link lub wyświetla kod QR do https://answergarden.ch/ i prosi uczniów o podanie znanych gatunków muzycznych w języku niemiekcim. Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie decydują, które z gatunków umieścić w chmurze wyrazów (np. https://wordart.com/).

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie gatunki muzyczne znają. Po krótkiej rozmowie i wymienieniu propozycji nauczyciel prosi ich, by przyjrzeli się grafice do tekstu źródłowego i spojrzeli na przedstawione na niej nazwy stylów muzycznych. Pyta ich, z czym kojarzą dane nazwy i czy jest ktoś, kto interesuje się danym rodzajem muzyki.

  • Nauczyciel wskazuje, że tekst źrodłowy będzie doytyczył charakterystyki poszczególnych stylów muzycznych i prosi uczniów, żeby podczas czytania tekstu starali się zrozumieć, po czym można rozpoznać dany rodzaj muzyki.

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übung 1 oraz 2 z części Przeczytaj), skupiając się na rozumieniu głównej myśli tekstu (dopasowanie stylu muzycznego do opisu oraz prawda – fałsz). W Übung 3 z części Przeczytaj uczniowie koncentrują się na słownictwie związanym z instrumentami muzycznymi. W Übung 4 (część Przeczytaj) uczniowie łączą wyrazy w języku niemieckim z ich polskimi tłumaczeniami. Przysłówki te zostały wykorzystane w tekście źródłowym do opisu poszczególnych gatunków muzycznych.

  • Uczniowie wykonują polecenia do Pliku audio. W Übung 1 z części Plik audio uczniowie po ponownym przesłuchaniu nagrania decydują, kto co powiedział. W Übung 2 (część Przeczytaj) uczniowie przyporządkowują gatunki muzyczne do osoby, która go słucha. W Übung 3 z części Przeczytaj uwaga uczniów kierowana jest na stopniowanie przysłówka; uczniowie decydują, w którym miejscu w zdaniu pasuje przysłówek w stopniu równym, w którym – przysłówek w stopniu wyższym, a w którym – przysłówek w stopniu najwyższym. Uczniowie w Übung 4 wpisują brakujące formy przysłówków w poszczególnych stopniach. Przy okazji tego ćwiczenia nauczyciel zwraca uwagę uczniów na Tipp zur Grammatik. Na podstawie omówionej wskazówki i wykonanego ćwiczenia uczniowie w parach zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi na temat ich ulubionej muzyki, zajęć w wolnym czasie, ulubionego jedzenia itd., wykorzystując w swoich wypowiedziach stopniowanie przysłówków, np. Welche Musik hörst du gern? Was isst du am liebsten? itd. Zastanawiają się, co wspólnie lubią robić, jeść, jakiej muzyki słuchać itd. i prezentują na forum wspólne wypowiedzi, np.Wir hören Popmusik gern, noch lieber hören wir Jazz. Rockmusik finden wir aber am besten. Następnie w celu sprawdzenia i zautomatyzowania poznanych treści uczniowie wykonują ćwiczenia z części Sprawdź się.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wraz z uczniami wracają do chmury wyrazów i sprawdzają, które z wymienionych stylów muzycznych pojawiły się w toku lekcji.

  • Nauczyciel poleca uczniom, by napisali na karteczkach nazwisko najlepszego muzyka, piosenkarza, nazwę ulubionego stylu muzycznego, nazwę ulubionego instrumentu muzycznego oraz przygotowali ustne uzasadnienie swojego wyboru, używając przysłówka w stopniu najwyższym, np. Am liebsten höre ich Rockmusik, denn sie ist laut und dynamisch. Am häufigsten höre ich die Lieder von Ed Sheeran, denn seine Lieder haben gute Texte. Przy kolejnym ćwiczeniu nauczyciel informuje uczniów, że będą mieli za zadanie wybrać jedną z dwóch opcji. W tym celu zapisuje na tablicy interaktywnej pary wyrazów i prosi uczniów o powiedzenie, co wolą (np. die Gitarre– das Klavier). Uczeń odpowiada (np. Ich höre lieber Gitarre/Klavier.). To wstęp do Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które polega na określeniu preferencji między dwiema rzeczami z użyciem przysłówka w stopniu wyższym.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które okazały się z jakiegoś powodu szczególnie ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa

Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Uczeń wybiera jedną z dwóch rzeczy na podstawie własnych upodobań i opisuje w języku niemieckim, co woli/robi chętniej. Używa do tego konstrukcji z als oraz przysłówków w stopniu wyższym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie zapoznają się z tytułem pliku audio Machen wir eine Onlineparty! i przygotowują listę pytań na temat muzyki skierowanych do niemieckich kolegów/ koleżanek organizujących takie wydarzenie.

  • w trakcie lekcji: uczniowie słuchając nagrania, szkicują w swoich notatkach poglądowo instrumenty i inne słowa kluczowe, które pojawiają się w toku nagrania, a następnie streszczają przebieg rozmowy;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują domino obrazkowo‑słowne, wykorzystując słownictwo z pliku audio.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec