Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe cechy płciowe człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dokonasz podziału cech płciowych człowieka.
Scharakteryzujesz pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe cechy płciowe człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe cechy płciowe człowieka”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na uzupełnieniu tekstu dotyczącego tematu lekcji) zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel informuje uczniów, że będą mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę o cechach płciowych człowieka i wyświetla grafikę interaktywną. Uczniowie przez chwilę samodzielnie ją analizują. Następnie chętne lub wybrane osoby rozwiązują zadania zamieszczone na grafice.
Nauczyciel prosi podopiecznych, by pracując w parach i odnosząc się do grafiki interaktywnej, porównali cechy płciowe kobiety i mężczyzny, a następnie stworzyli na tej podstawie tabelę. Po ukończeniu pracy uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Uczniowie układają indywidualnie pytania do treści e‑materiału. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza najlepiej odpowiadających, np. ocenami z aktywności.
Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenia nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – określić, które cechy płciowe mogą w największym stopniu zmieniać się w trakcie życia człowieka) i nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu i własnej wiedzy – określić, co ma największy wpływ na wykształcenie pierwszo- i drugorzędowych cech płciowych w życiu płodowym człowieka). Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na zajęciach.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” na lekcji „Budowa i funkcjonowanie układu rozrodczego człowieka”.