Numer e‑materiału: 2.8.10.2

Autor e‑materiału: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Tytuł e‑materiału: Weil ich fit bleiben möchte / Ponieważ chcę pozostać w formie

Poziom edukacyjny, klasa: II poziom edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+ (produktywnie) B1 (receptywnie)

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania, relacjonowania i wypowiadania się na temat sportu i jego uprawiania, dyscyplin oraz imprez sportowych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni powody uprawiania sportu;

  • przedstawi skutki uprawiania sportu;

  • opowie o wydarzeniu sportowym, które zrobiło na nim wrażenie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – techniki: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca – techniki: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu, tablet, smartfon,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali zdjęcie otwierające, stawiając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befindet sich die Person? Welche Sportdisziplin treibt sie?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że …” na temat sportu i związanych z nim wyzwań. Pyta uczniów, czy uprawiają sport i czy chcieliby przekroczyć granice własnego ciała, tak jak słynni sportowcy. Podkreśla, że ważne jest, aby ruch stał się stałym elementem stylu życia ze względu na zdrowie i dobre samopoczucie. Nowe słówka i zwroty zostają przez nauczyciela zapisane na tablicy, następnie uczniowie zapisują słownictwo w zeszycie i wraz z nauczycielem ćwiczą poprawną wymowę i intonację nowych słów poprzez powtórzenia chóralne.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstów w części Przeczytaj i znalezienie w nich zwrotów już im znanych. Po podaniu przez uczniów tematu głównego tekstów, którym jest sport, uczniowie pracują w grupach i tworzą swoje mapy pojęć z pojęciem nadrzędnym Sport treiben.

  • Uczniowie czytają tekst Einiges über Sport, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca ponownie uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z przyczynami uprawiania sportu oraz skutkami związanymi z jego uprawianiem.

  • Uczniowie pracują z mapą pojęć i wykonują w parach Übungen 1–3. Przy pomocy multimedium podają powody uprawiania sportu, uzupełniają relację z wydarzenia sportowego oraz ustalają kolejność elementów w takiej relacji.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa z tekstu źródłowego i mapy pojęć (Aufgaben 2‑5) oraz umiejętności przedstawiania przyczyn i skutków uprawiania sportu (Aufgaben 1 i 6).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat wydarzenia sportowego, które zrobiło na nich wrażenie. Pracują w parach według wytycznych z Aufgabe 7 i prezentują sobie wzajemnie wydarzenia. Potrafią także podać przyczyny i skutki uprawiania sportu (Aufgabe 8). Każdy uczeń formułuje na forum jedną przyczynę uprawiania sportu lub jeden skutek.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa, które zapamiętali podczas lekcji. Powtórzenia chóralne stanowią skuteczną metodę utrwalania trudnego słownictwa, z którym uczniowie mieli największy problem.

Praca domowa:

Przygotuj notatkę o rekordzie świata, który cię fascynuje. Informację przedstaw kolegom i koleżankom z klasy na kolejnych zajęciach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu przypomnieli sobie i wypisali w zeszycie znane pojęcia sportowe z podziałem na następujące kategorie: sportowcy i sportsmenki, dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, miejsca uprawiania sportu;

  • w trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na trzyosobowe grupy. Ich zadaniem jest przygotowanie krótkiego tekstu na wzór tych z części Przeczytaj, ale z użyciem zwrotów zawartych w mapie pojęć. Każdy tekst powinien zawierać informację, o jaką dyscyplinę sportową chodzi, jacy sportowcy biorą lub brali w niej udział, jakie czynności wykonywali i z jakiego powodu, jakie sukcesy odnieśli i jaki nieoczekiwany skutek miał miejsce podczas opisywanego zdarzenia. Następnie teksty zostają przekazane kolejnym grupom w celu zapoznania się z ich treścią. W przypadku braku którejś informacji uczniowie mają za zadanie sformułować odpowiednie pytanie;

  • po lekcji: Uczniowie zbierają argumenty za i przeciw w temacie sportu i jego uprawiania, wykorzystując słownictwo zaprezentowane w mapie pojęć. Dzielą je na dwie kategorie: Sport ist Mord oraz Sport ist gesund. Na kolejnej lekcji można poprowadzić mini debatę, podczas której dwie grupy uczniów zaprezentują swoje argumenty.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec