Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.10.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Tytuł e‑materiału: Weil ich fit bleiben möchte / Ponieważ chcę pozostać w formie
Poziom edukacyjny, klasa: II poziom edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+ (produktywnie) B1 (receptywnie)
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania, relacjonowania i wypowiadania się na temat sportu i jego uprawiania, dyscyplin oraz imprez sportowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni powody uprawiania sportu;
przedstawi skutki uprawiania sportu;
opowie o wydarzeniu sportowym, które zrobiło na nim wrażenie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – techniki: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – techniki: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu, tablet, smartfon,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali zdjęcie otwierające, stawiając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befindet sich die Person? Welche Sportdisziplin treibt sie?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że …” na temat sportu i związanych z nim wyzwań. Pyta uczniów, czy uprawiają sport i czy chcieliby przekroczyć granice własnego ciała, tak jak słynni sportowcy. Podkreśla, że ważne jest, aby ruch stał się stałym elementem stylu życia ze względu na zdrowie i dobre samopoczucie. Nowe słówka i zwroty zostają przez nauczyciela zapisane na tablicy, następnie uczniowie zapisują słownictwo w zeszycie i wraz z nauczycielem ćwiczą poprawną wymowę i intonację nowych słów poprzez powtórzenia chóralne.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstów w części Przeczytaj i znalezienie w nich zwrotów już im znanych. Po podaniu przez uczniów tematu głównego tekstów, którym jest sport, uczniowie pracują w grupach i tworzą swoje mapy pojęć z pojęciem nadrzędnym „Sport treiben”.
Uczniowie czytają tekst „Einiges über Sport”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca ponownie uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z przyczynami uprawiania sportu oraz skutkami związanymi z jego uprawianiem.
Uczniowie pracują z mapą pojęć i wykonują w parach Übungen 1–3. Przy pomocy multimedium podają powody uprawiania sportu, uzupełniają relację z wydarzenia sportowego oraz ustalają kolejność elementów w takiej relacji.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa z tekstu źródłowego i mapy pojęć (Aufgaben 2‑5) oraz umiejętności przedstawiania przyczyn i skutków uprawiania sportu (Aufgaben 1 i 6).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat wydarzenia sportowego, które zrobiło na nich wrażenie. Pracują w parach według wytycznych z Aufgabe 7 i prezentują sobie wzajemnie wydarzenia. Potrafią także podać przyczyny i skutki uprawiania sportu (Aufgabe 8). Każdy uczeń formułuje na forum jedną przyczynę uprawiania sportu lub jeden skutek.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa, które zapamiętali podczas lekcji. Powtórzenia chóralne stanowią skuteczną metodę utrwalania trudnego słownictwa, z którym uczniowie mieli największy problem.
Praca domowa:
Przygotuj notatkę o rekordzie świata, który cię fascynuje. Informację przedstaw kolegom i koleżankom z klasy na kolejnych zajęciach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu przypomnieli sobie i wypisali w zeszycie znane pojęcia sportowe z podziałem na następujące kategorie: sportowcy i sportsmenki, dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, miejsca uprawiania sportu;
w trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na trzyosobowe grupy. Ich zadaniem jest przygotowanie krótkiego tekstu na wzór tych z części Przeczytaj, ale z użyciem zwrotów zawartych w mapie pojęć. Każdy tekst powinien zawierać informację, o jaką dyscyplinę sportową chodzi, jacy sportowcy biorą lub brali w niej udział, jakie czynności wykonywali i z jakiego powodu, jakie sukcesy odnieśli i jaki nieoczekiwany skutek miał miejsce podczas opisywanego zdarzenia. Następnie teksty zostają przekazane kolejnym grupom w celu zapoznania się z ich treścią. W przypadku braku którejś informacji uczniowie mają za zadanie sformułować odpowiednie pytanie;
po lekcji: Uczniowie zbierają argumenty za i przeciw w temacie sportu i jego uprawiania, wykorzystując słownictwo zaprezentowane w mapie pojęć. Dzielą je na dwie kategorie: Sport ist Mord oraz Sport ist gesund. Na kolejnej lekcji można poprowadzić mini debatę, podczas której dwie grupy uczniów zaprezentują swoje argumenty.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0