Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.3.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Meine Schulfächer / Moje przedmioty szkolne
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania przedmiotów szkolnych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta dzieci, na jakie zajęcia przygotowują się dziewczynka i chłopiec. Uczniowie podają swoje propozycje. | plenum praca w parach | 12 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza dialog między Liną a Timem (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, o co pyta Lina. Następnie uczniowie powtarzają za nagraniem pytanie Liny. Nauczyciel zachęca pary ochotników do odczytania na głos dialogu między Liną a Timem. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów. | |||
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel wręcza każdej parze komplet kart obrazkowych przedstawiających piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wypowiada na głos nazwy przedmiotów szkolnych w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności. Nauczyciel prosi wybrane pary o zaprezentowanie wyników swojej pracy na forum. Uczniowie wypowiadają nazwy przedmiotów. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów. | karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii | ||
Nauczyciel pyta, jakich przedmiotów szkolnych dzieci nie mają następnego dnia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odnajdują obrazki symbolizujące te przedmioty. Ochotnicy mówią na głos nazwy tych przedmiotów. | praca w parach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel zaprasza wybranych uczniów do zagrania w grę berek wyrazowy na tablicy interaktywnej (e‑materiał, Gra edukacyjna). Na zakończenie gry pyta uczniów, jakie nazwy przedmiotów pojawiły się w grze. Zapisuje wymienione przez nich nazwy na tablicy szkolnej i przy każdej nazwie umieszcza kartę obrazkową odpowiadającą danemu przedmiotowi szkolnemu. Następnie prezentuje polecenie 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują te przedmioty, które mają w szkole. | plenum | 18 min | karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii karteczki z wyrazami w języku niemieckim: Mathe, Kunst, Musik, Sport, Englisch, Deutsch |
Nauczyciel bawi się z klasą w echo: nauczyciel wypowiada głośno nazwy przedmiotów szkolnych, a klasa jak echo powtarza te nazwy szeptem. Przy każdym wyrazie uczniowie podnoszą kartę obrazkową z rysunkiem symbolizującym dany przedmiot szkolny (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | |||
Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zaprasza sześciu ochotników na środek klasy. Każdy uczeń otrzymuje jedną karteczkę z nazwą przedmiotu szkolnego w języku niemieckim. Zadaniem ucznia jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot chodzi. Jeśli klasa odgadnie, uczniowie chórem wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego w języku niemieckim. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie grają na tabletach w grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli klasa nie jest wyposażona w tablety, nauczyciel prezentuje grę na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników do wyszukania kolejnych par. Każdy uczeń wyszukuje jedną parę. Po znalezieniu pary uczniowie wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego na głos. | praca indywidualna lub plenum | 15 min | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i zachęca ich do stworzenia obrazkowego planu lekcji. Na zakończenie zajęć prosi, aby każdy uczeń wypowiedział na głos nazwę swojego ulubionego przedmiotu szkolnego. Uczniowie kolejno wypowiadają tę nazwę na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca indywidualna | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta dzieci, na jakie zajęcia przygotowują się dziewczynka i chłopiec. Uczniowie podają swoje propozycje.
plenum
praca w parach
12 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza dialog między Liną a Timem (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, o co pyta Lina. Następnie uczniowie powtarzają za nagraniem pytanie Liny. Nauczyciel zachęca pary ochotników do odczytania na głos dialogu między Liną a Timem. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów.
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel wręcza każdej parze komplet kart obrazkowych przedstawiających piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wypowiada na głos nazwy przedmiotów szkolnych w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności. Nauczyciel prosi wybrane pary o zaprezentowanie wyników swojej pracy na forum. Uczniowie wypowiadają nazwy przedmiotów. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów.
karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii
Nauczyciel pyta, jakich przedmiotów szkolnych dzieci nie mają następnego dnia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odnajdują obrazki symbolizujące te przedmioty. Ochotnicy mówią na głos nazwy tych przedmiotów.
praca w parach
Faza realizacyjna
Nauczyciel zaprasza wybranych uczniów do zagrania w grę berek wyrazowy na tablicy interaktywnej (e‑materiał, Gra edukacyjna). Na zakończenie gry pyta uczniów, jakie nazwy przedmiotów pojawiły się w grze. Zapisuje wymienione przez nich nazwy na tablicy szkolnej i przy każdej nazwie umieszcza kartę obrazkową odpowiadającą danemu przedmiotowi szkolnemu. Następnie prezentuje polecenie 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują te przedmioty, które mają w szkole.
plenum
18 min
karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii
karteczki z wyrazami w języku niemieckim: Mathe, Kunst, Musik, Sport, Englisch, Deutsch
Nauczyciel bawi się z klasą w echo: nauczyciel wypowiada głośno nazwy przedmiotów szkolnych, a klasa jak echo powtarza te nazwy szeptem. Przy każdym wyrazie uczniowie podnoszą kartę obrazkową z rysunkiem symbolizującym dany przedmiot szkolny (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zaprasza sześciu ochotników na środek klasy. Każdy uczeń otrzymuje jedną karteczkę z nazwą przedmiotu szkolnego w języku niemieckim. Zadaniem ucznia jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot chodzi. Jeśli klasa odgadnie, uczniowie chórem wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego w języku niemieckim.
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie grają na tabletach w grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli klasa nie jest wyposażona w tablety, nauczyciel prezentuje grę na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników do wyszukania kolejnych par. Każdy uczeń wyszukuje jedną parę. Po znalezieniu pary uczniowie wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego na głos.
praca indywidualna lub plenum
15 min
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i zachęca ich do stworzenia obrazkowego planu lekcji. Na zakończenie zajęć prosi, aby każdy uczeń wypowiedział na głos nazwę swojego ulubionego przedmiotu szkolnego. Uczniowie kolejno wypowiadają tę nazwę na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca indywidualna
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0