Numer e‑materiału: 1.1.3.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Meine Schulfächer / Moje przedmioty szkolne
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania przedmiotów szkolnych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
3) moja szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia przedmioty, których uczą się dzieci w polskiej i niemieckiej szkole;

  • tworzy plan zajęć.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym (czytanie wyrazów).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • kierunkowanie uwagi na zapamiętywanie, odtwarzanie zapamiętanych słów;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch).

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • gra edukacyjna (berek wyrazowy),

    • zabawa w echo,

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w parach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • karteczki z wyrazami w języku niemieckim.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Gra może posłużyć jako rozgrzewka językowa na kolejnych zajęciach lub powtórka przed sprawdzianem.
Jeżeli szkoła nie dysponuje dostateczną liczbą laptopów lub tabletów, część realizacyjną można przeprowadzić jako wspólną zabawę całej klasy.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta dzieci, na jakie zajęcia przygotowują się dziewczynka i chłopiec. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

praca w parach

12 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza dialog między Liną a Timem (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, o co pyta Lina. Następnie uczniowie powtarzają za nagraniem pytanie Liny. Nauczyciel zachęca pary ochotników do odczytania na głos dialogu między Liną a Timem. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów.

Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel wręcza każdej parze komplet kart obrazkowych przedstawiających piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wypowiada na głos nazwy przedmiotów szkolnych w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności. Nauczyciel prosi wybrane pary o zaprezentowanie wyników swojej pracy na forum. Uczniowie wypowiadają nazwy przedmiotów. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów.

karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii

Nauczyciel pyta, jakich przedmiotów szkolnych dzieci nie mają następnego dnia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odnajdują obrazki symbolizujące te przedmioty. Ochotnicy mówią na głos nazwy tych przedmiotów.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel zaprasza wybranych uczniów do zagrania w grę berek wyrazowy na tablicy interaktywnej (e‑materiał, Gra edukacyjna). Na zakończenie gry pyta uczniów, jakie nazwy przedmiotów pojawiły się w grze. Zapisuje wymienione przez nich nazwy na tablicy szkolnej i przy każdej nazwie umieszcza kartę obrazkową odpowiadającą danemu przedmiotowi szkolnemu. Następnie prezentuje polecenie 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują te przedmioty, które mają w szkole.

plenum

18 min

karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii

karteczki z wyrazami w języku niemieckim: Mathe, Kunst, Musik, Sport, Englisch, Deutsch

Nauczyciel bawi się z klasą w echo: nauczyciel wypowiada głośno nazwy przedmiotów szkolnych, a klasa jak echo powtarza te nazwy szeptem. Przy każdym wyrazie uczniowie podnoszą kartę obrazkową z rysunkiem symbolizującym dany przedmiot szkolny (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zaprasza sześciu ochotników na środek klasy. Każdy uczeń otrzymuje jedną karteczkę z nazwą przedmiotu szkolnego w języku niemieckim. Zadaniem ucznia jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot chodzi. Jeśli klasa odgadnie, uczniowie chórem wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego w języku niemieckim.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie grają na tabletach w grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli klasa nie jest wyposażona w tablety, nauczyciel prezentuje grę na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników do wyszukania kolejnych par. Każdy uczeń wyszukuje jedną parę. Po znalezieniu pary uczniowie wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego na głos.

praca indywidualna lub plenum

15 min

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i zachęca ich do stworzenia obrazkowego planu lekcji. Na zakończenie zajęć prosi, aby każdy uczeń wypowiedział na głos nazwę swojego ulubionego przedmiotu szkolnego. Uczniowie kolejno wypowiadają tę nazwę na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację otwierającą i wypowiedź Ampla (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta dzieci, na jakie zajęcia przygotowują się dziewczynka i chłopiec. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

praca w parach

12 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza dialog między Liną a Timem (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, czy uczniowie zrozumieli, o co pyta Lina. Następnie uczniowie powtarzają za nagraniem pytanie Liny. Nauczyciel zachęca pary ochotników do odczytania na głos dialogu między Liną a Timem. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów.

Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel wręcza każdej parze komplet kart obrazkowych przedstawiających piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wypowiada na głos nazwy przedmiotów szkolnych w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności. Nauczyciel prosi wybrane pary o zaprezentowanie wyników swojej pracy na forum. Uczniowie wypowiadają nazwy przedmiotów. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów.

karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii

Nauczyciel pyta, jakich przedmiotów szkolnych dzieci nie mają następnego dnia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie odnajdują obrazki symbolizujące te przedmioty. Ochotnicy mówią na głos nazwy tych przedmiotów.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel zaprasza wybranych uczniów do zagrania w grę berek wyrazowy na tablicy interaktywnej (e‑materiał, Gra edukacyjna). Na zakończenie gry pyta uczniów, jakie nazwy przedmiotów pojawiły się w grze. Zapisuje wymienione przez nich nazwy na tablicy szkolnej i przy każdej nazwie umieszcza kartę obrazkową odpowiadającą danemu przedmiotowi szkolnemu. Następnie prezentuje polecenie 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie wskazują te przedmioty, które mają w szkole.

plenum

18 min

karty obrazkowe przedstawiające piłkę, nutki, flagę Niemiec, działanie matematyczne (2 + 2), pędzelek, flagę Wielkiej Brytanii

karteczki z wyrazami w języku niemieckim: Mathe, Kunst, Musik, Sport, Englisch, Deutsch

Nauczyciel bawi się z klasą w echo: nauczyciel wypowiada głośno nazwy przedmiotów szkolnych, a klasa jak echo powtarza te nazwy szeptem. Przy każdym wyrazie uczniowie podnoszą kartę obrazkową z rysunkiem symbolizującym dany przedmiot szkolny (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zaprasza sześciu ochotników na środek klasy. Każdy uczeń otrzymuje jedną karteczkę z nazwą przedmiotu szkolnego w języku niemieckim. Zadaniem ucznia jest pokazanie gestami, o jaki przedmiot chodzi. Jeśli klasa odgadnie, uczniowie chórem wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego w języku niemieckim.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie grają na tabletach w grę memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli klasa nie jest wyposażona w tablety, nauczyciel prezentuje grę na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników do wyszukania kolejnych par. Każdy uczeń wyszukuje jedną parę. Po znalezieniu pary uczniowie wypowiadają nazwę przedmiotu szkolnego na głos.

praca indywidualna lub plenum

15 min

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i zachęca ich do stworzenia obrazkowego planu lekcji. Na zakończenie zajęć prosi, aby każdy uczeń wypowiedział na głos nazwę swojego ulubionego przedmiotu szkolnego. Uczniowie kolejno wypowiadają tę nazwę na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec