Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.1.2
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć Wenn ich nur älter wäre ... Lebensphasen/Gdybym tylko był starszy... Fazy życia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, zakres podstawowy, klasa I, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat okresów życia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
scharakteryzuje etapy życia człowieka i rozpozna ich zalety;
przedstawi najlepszy etap swojego życia;
zweryfikuje, jakie uprawnienia i możliwości można otrzymać po osiągnięciu odpowiedniego wieku.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: opis, praca ze źródłem drukowanym, tekst audio;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
arkusz tabelarycznego życiorysu,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat etapów życia człowieka. Następnie prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat etapów życia człowieka oraz cech charakterystycznych dla każdego z nich. Wykorzystując metodę „burzy mózgów”, tworzy wspólnie z uczniamy mapę myśli do tematu.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie się do dyskusji panelowej na temat: „Jaki okres w życiu człowieka jest najlepszy?”. Osobami reprezentującymi poszczególne grupy będą postaci z czytanki Meine beste Lebensphase – Maria (okres dojrzewania), Elena (dorosłość) oraz Hannah (czas emerytury). Uczniowie czytają tekst dotyczący danej osoby, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wskazuje, aby przygotowując się do wypowiedzi, uczniowie zwrócili uwagę na zalety danego okresu albo jego wady. Mogą posiłkować się słownictwem z ćwiczeń do części „Przeczytaj”.
Jako przygotowanie do dyskusji panelowej nauczyciel przypomina uczniom i powtarza z nimi konstrukcję gramatyczną: czas przeszły złożony Perfekt. Na przykładzie Aufgabe 5. i 6. w części „Sprawdź się” uczniowie ćwiczą wykorzystanie tej konstrukcji w wypowiedziach.
Przed przystąpieniem do dyskusji uczniowie odsłuchują plik audio. Nauczyciel prosi uczniów o zanotowanie na kartkach zwrotów, które przydadzą się w formułowaniu argumentów podczas dyskusji. Zwroty proponowane przez uczniów mogą zostać zapisane na tablicy i wyjaśnione. Uczniowie analizują usłyszany wywiad, wykonują ćwiczenia dedykowane do danego multimedium. Nauczyciel może poprosić uczniów o zrelacjonowanie treści usłyszanej rozmowy. Uczniowie kolejno opowiadają historię/ fakty z życia bohatera wywiadu (metoda kuli śnieżnej – kolejny uczeń dodaje jedną informację).
Następnie rozpoczyna się dyskusja panelowa – każda grupa typuje jednego reprezentanta, który ma się wcielić w daną postać. Uczniowie mogą w trakcie dyskusji przekazywać na kartce dodatkowe informacje osobie, która ich reprezentuje. Na koniec nauczyciel wraz z uczniami ocenia, która grupa zaprezentowała najbardziej przekonywujące argumenty.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat tego, gdzie widzieliby siebie za 10, 30 lub 50 lat? Jak wyobrażają sobie siebie w tym wieku? Co chcieliby robić, czym się zajmować? Gdzie chcieliby mieszkać?
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują Aufgabe 7 z części Sprawdź się lub przygotowują wypowiedź na temat: „Mam 80 lat. Te okresy życia były dla mnie najciekawsze, a te najtrudniejsze”. Uczniowie powinni wykorzystać słownictwo i konstrukcję gramatyczną, którą omówili na lekcji.
Propozycja realizacji materiału w klasie szkolnej: wykorzystanie metody kuli śnieżnej przy wprowadzeniu do tematu – dobieranie pojęć do tematu Lebensphase.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa do tematu „Lebenslauf” oraz konstrukcji gramatycznych - znane czasy i formy czasownika; przygotowanie własnego arkusza tabelarycznego życiorysu bez wpisywania konkretnych danych osobowych
w trakcie lekcji: dokończenie zdania na podstawie tekstu oraz hasłowych odpowiedzi na karcie ćwiczenia/na tablicy. Zdania dotyczą miejsc, z którymi był związany główny bohater na różnych etapach życia, np.: In seiner Kindheit hat er in ... gewohnt.
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu „Etapy życia” oraz wzorców zdaniowych do wypełnienia arkusza życiorysu z perspektywy minionych 80 lat (tworzenie nowych zdań w czasie przeszłym).