Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: It’s Time to Celebrate! / Czas świętować!

Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.1, 1.6, 1.9, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.3, 5.2, 6.1, 6.5, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń opowiada, co się robi podczas zabawy sylwestrowej.

  2. Uczeń tworzy życzenia z okazji Nowego Roku.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształci postawę zaangażowania w bezpieczną zabawę z rówieśnikami.

  2. Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces nauki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, strategie wykorzystujące naukę słownictwa)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (zabawy z kartami obrazkowymi)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty obrazkowe przedstawiające rzeczy kojarzące się z sylwestrem, wydrukowane karty pracy z e‑materiału i spinacz.

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania, w jaki sposób uczniowie świętują sylwestra. Następnie mówi, że Mia zorganizowała bal kostiumowy dla swoich przyjaciół i pyta uczniów, czy lubią bale przebierańców.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania i prosi uczniów, żeby trzykrotnie powtórzyli jego treść – głośno, ciszej i szeptem.

  2. Nauczyciel odtwarza nagrania do każdego obrazka z historyjki (Przeczytaj). W tym czasie uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup i prosi każdą z nich, żeby przygotowała plakat z listą rzeczy potrzebnych do zorganizowania zabawy sylwestrowej. Plakat może zawierać obrazki i nazwy. Po wykonaniu zadania drużyny prezentują plakaty na forum klasy.

  4. Uczniowie przyglądają się rysunkowi w Exercise 2 (Przeczytaj). Nauczyciel wskazuje na nim różne elementy i pyta What is it?, a uczniowie odpowiadają. Następnie ochotnicy przeciągają na tablicy wyrazy w odpowiednie miejsca na rysunku.

  5. Nauczyciel odtwarza nagranie z Exercise 3 (Przeczytaj). Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy, przeciągają podany angielski wyraz we właściwe miejsce i tłumaczą go na język polski.

  6. Uczniowie w parach układają puzzle z Exercise 1 (Plik audio) i wybierają poprawny podpis do zdjęcia. Nauczyciel prosi uczniów, żeby odczytali wybrane zdanie i krótko wyjaśnia dzieciom, jakie są zasady bezpiecznego korzystania z fajerwerków. Następnie pyta klasę: What else we do in New Year’s Eve?, a uczniowie odpowiadają własnymi słowami.

  7. Nauczyciel odtwarza nagranie piosenki dwa razy, za drugim razem zachęcając dzieci do wspólnego śpiewania.

  8. Nauczyciel odtwarza nagranie z Exercise 2 (Plik audio). Jeśli uczniowie uważają, że zdanie jest prawdziwe, naśladują gestami wybuchające fajerwerki. Jeśli sądzą, że zdanie jest fałszywe, nie wykonują żadnego ruchu. W razie problemów nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę.

  9. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Plik audio). Odtwarza kolejne nagrania, a uczniowie zaznaczają odpowiedzi na urządzeniach mobilnych. Ochotnicy nanoszą poszczególne odpowiedzi na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel rozkłada na podłodze karty obrazkowe. Bezgłośnie wypowiada słowa, poruszając ustami, a ta osoba, która wie, o jaki wyraz chodzi, dotyka karty. Nauczyciel wybiera ucznia, który głośno podaje właściwy wyraz.

2. Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane karty pracy. Prosi dzieci o wycięcie rysunków, pokolorowanie ich i złożenie w książeczkę. Nauczyciel pomaga dzieciom, spinając karty w książeczkę. Zadanie może również zostać wykonane w ramach pracy domowej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub do przeprowadzenia picture dictation bądź zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu, a następnie sprawdzić je na kolejnej lekcji.

Materiały pomocnicze: Karty obrazkowe przedstawiające rzeczy kojarzące się z sylwestrem, karty pracy z e‑materiału, spinacz.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Po zapoznaniu się z piosenką uczniowie dzielą się na drużyny i wykonują karty obrazkowe z pięcioma najważniejszymi – według nich – słowami z piosenki.