Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 50. Uzasadnianie wypowiedzi oceniających i normatywnych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
6. Uzasadnianie pośrednie: wnioskowanie (rozumowanie) niezawodne (oparte na wynikaniu logicznym lub definicyjnym) i zawodne, wybrane schematy (reguły) wnioskowań, klasyfikacja rozumowań (dowodzenie, wyjaśnianie, potwierdzanie, obalanie). Uczeń:
1) odróżnia w rozumowaniu przesłanki od wniosku oraz formułuje przesłanki pominięte w entymemacie;
3) odtwarza schemat, na którym opiera się określone wnioskowanie;
6) odróżnia – na przykładach – dowodzenie od wyjaśniania i potwierdzanie od obalania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • omawia różne sposoby uzasadniania wypowiedzi normatywnych i oceniających;

  • rozpoznaje sposoby uzasadniania wypowiedzi oceniających;

  • uzasadnia wypowiedzi wartościujące;

  • analizuje najlepsze sposoby uzasadniania wypowiedzi oceniających i normatywnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie przykładów zdań: po trzy z użyciem słowa „niebieski” i po trzy z użyciem słowa „wszystko”.

Faza wstępna:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie pracy domowej – podane odpowiedzi komentuje, prosząc uczniów o wyjaśnienie różnicy między sposobem użycia w zdaniu słowa „niebieski” a użyciem słowa „wszystko”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie kilku przykładów konfliktu wartości.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, Drogą głosowania grupy wybierają, o którym konflikcie chcą rozmawiać. Nauczyciel przydziela grupom przeciwne stanowiska. Grupy przygotowują się do przeprowadzenia rozmowy w uproszczonej wersji debaty oksfordzkiej. Uczniowie poszczególnych grup wypowiadają się po kolei i na zmianę – raz członek jednej, raz drugiej grupy – przestrzegając dyscypliny czasowej i ról (pierwszy uczeń prezentuje istotę dyskutowanego problemu, drugi przedstawia stanowisko i uzasadnienie, kolejni przystępują do krytyki stanowiska oponentów oraz odpierają zarzuty).

  3. Nauczyciel komentuje przebieg rozmowy, zwracając uwagę na specyfikę wnioskowania wspierającego tezy o charakterze oceniającym lub normatywnym.

  4. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  5. Nauczyciel podejmuje rozmowę kierowaną, mającą na celu podkreślić najważniejsze sposoby uzasadniania wypowiedzi o charakterze oceniającym lub normatywnym.

  6. Koniec lekcji i praca domowa: zadaniem ucznia jest wybranie ważnego współczesnego konfliktu wartości, a następnie sformułowanie mocnych wnioskowań, które wesprą tezę oceniającą lub normatywną pierwszego i drugiego ze stanowisk.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Dydaktyka filozofii. Antropologia, red. S. Janeczek, Lublin 2010.

  • Wychowanie–mądrość–kultura. Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej, red. B. Jodłowska i M. Flanczewska‑Wolny, Kraków 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.