Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.14.6
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Demokratie – das Recht auf Gleichheit / Demokracja – prawo do równości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na tematy społeczne ze szczególnym uwzględnieniem kwestii demokracji.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
definiuje termin demokracja,
wyjaśnia, czym dla niego jest demokracja,
opisuje zalety życia w demokratycznym kraju.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (wykorzystywanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie języka pomimo braku wiedzy w zakresie słownictwa i gramatyki;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów;
współpraca z koleżankami/kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio, wyjaśnianie;
aktywizująca: wcielanie się w inną postać, gry dydaktyczne, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o zdefiniowanie terminu demokracja. Uczniowie zapisują swoje skojarzenia i definicje na kartkach. Nauczyciel zbiera kartki i prosi jednego ucznia o odczytanie definicji na forum klasy. Uczniowie wybierają trzy najlepsze definicje (burza mózgów). Nauczyciel zapisuje je na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na zdjęcie w części Przeczytaj oraz o odpowiedź na pytania, w jaki sposób nawiązuje ono do hasła Demokracja i po czym można rozpoznać, że żyje się w demokratycznym kraju. Chętni uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Demokratisch leben – aber wie? W razie trudności mogą skorzystać z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia treści tekstu przez uczniów, wykorzystując do tego Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali głośno kolejno fragmenty tekstu, które stanowią odpowiedź na pytania zawarte w śródtytułach.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, w tym celu wykonują Übung 2–3 w części Przeczytaj. Uczniowie wybierają informacje zgodne z treścią tekstu odpowiedzi oraz porównują zdania z informacjami w tekście, zaznaczając „prawda” lub „fałsz”.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi, aby w grupach ustalili odpowiedzi na pytania:
Was bedeutet der Begriff Demokratie?
Welche drei Formen der Demokratie gibt es?
Nenne die drei Gewalten in einem demokratischen Land.
Grupy prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z plikiem audio Was bedeutet für dich Demokratie?. Zanim to nastąpi, nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Uczniowie jednej grupy otrzymują od nauczyciela fiszki z wyrazami w języku niemieckim, które wystąpią w nagraniu. Uczniowie drugiej grupy otrzymują te same wyrazy w języku polskim. Uczniowie czytają kolejno wyrazy w języku niemieckim. Uczeń, który otrzymał polskie tłumaczenie danego wyrazu, zgłasza się i odczytuje ten wyraz. Następnie zadanie wykonywane jest w odwrotnej kolejności. Najpierw odczytywane są kolejno wyrazy w języku polskim, a uczniowie, którzy mają niemieckie tłumaczenie danego wyrazu, je odczytują. W ten sposób nauczyciel przygotowuje uczniów do słuchania nagrania. Wśród wyrazów na fiszkach mogą się znaleźć np.: das Recht haben, die Menschenwürde, die Freiheit, die Staatsführung, das Wahlrecht, die geheime Wahl, das Gesetz, die Sicherheit, der Bürger, die Bevölkerung.
Następnie uczniowie słuchają nagrania i analizują jego treść oraz sprawdzają indywidualnie stopień jej zrozumienia, wykonując Übung 1–3 w części Plik audio.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdej grupie przyporządkowuje jedną osobę, która wypowiadała się w nagraniu (Elisa, Jan, Renate). Uczniowe w grupach zapisują pięć wyrazów, które ułatwią im zrelacjonowanie wypowiedzi danego bohatera, a następnie jeden przedstawiciel grupy zapisuje te wyrazy na tablicy, a inny wciela się w rolę bohatera i przedstawia na ich podstawie wypowiedź bohatera nagrania.
W ramach podsumowania pracy z plikiem audio nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, która z wypowiedzi na temat demokracji jest im najbliższa i dlaczego albo która ich nie przekonuje. Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach piszą krótki tekst na temat praw obywateli w demokratycznym kraju (Aufgabe 7 w części Sprawdź się), następnie odczytują swoje teksty na forum klasy. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują pisemnie mowę na temat demokracji (Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie omawianym zagadnieniem, odgadnięcie tematu lekcji; uczniowie mogą usłyszeć tylko początkowe fragmenty wypowiedzi i starać się na zasadzie hipotezy zgadnąć, jak dane wypowiedzi mogłyby być rozwinięte;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, jako forma słowniczka; uczniowie mogą utworzyć listę pytań do osób wypowiadających się w nagraniu lub otrzymać zadanie rozwinięcia poszczególnych wypowiedzi o dodatkowe informacje;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako forma wirtualnej notatki z lekcji lub pomoc do wykonania zadania domowego; uczniowie wyrażają swoją opinię, która z wypowiedzi najbardziej odzwierciedla ich własną definicję demokracji, lub na podstawie wypowiedzi w nagraniu formułują własną podobną wypowiedź; plik audio może być także wykorzystany przy omawianiu innego tematu, np. praw człowieka.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0