Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Singapur – inteligentne miasto (smart city)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
6) dyskutuje na temat przejawów i skutków kształtowania się społeczeństwa informacyjnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie smart city i omawia, na czym polega idea inteligentnych miast,
opisuje uwarunkowania Singapuru wpływające na jego rozwój społeczno‑gospodarczy,
wymienia przykłady inteligentnych miast i omawia przykłady innowacji, którymi się one wyróżniają,
analizuje i ocenia przykład Singapuru jako inteligentnego miasta.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, praca z tekstami źródłowymi
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bhati A., Hansen M., Man Chan C., Energy Conservation Through Smart Homes in a Smart City. A Lesson for Singapore Households, „Energy Policy” 2017, vol. 104, s. 230–239.
Chodkowska‑Miszczuk J., Wylon M., Fenomen Singapuru – perspektywa geopolityczna, „Przegląd Geopolityczny” 2017, t. 22, s. 9–32.
IMD Smart City Index 2019, imd.org (dostęp 7.06.2021).
Szymańska D., Korolko M., Inteligentne miasta – idee, koncepcje, wdrożenia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2015.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz wykonali w parach polecenia zawarte w tym bloku. Po zakończonej pracy chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują w formie schematu najważniejsze treści, które udało im się zapamiętać. Następuje także wspólna dyskusja nad odpowiedziami na polecenia z części „Przeczytaj”. Nauczyciel, korzystając z fragmentu tej części e‑materiału wyświetlonego na ekranie, wyjaśnia uczniom trudniejsze kwestie.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną nr 1 i wykonanie poleceń (również w parach). Po zakończonym zadaniu chętni uczniowie przedstawiają na forum klasy swoje odpowiedzi. Następuje klasowa dyskusja. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (np. 6), w zależności od potrzeb i liczebności klasy. Prosi, żeby każda z grup zapoznała się z grafiką interaktywną nr 2 i wykonała odpowiednią część polecenia 2. (jedną z sześciu części). Po zakończonym zadaniu grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. Powołują się na odpowiednie elementy multimedium. Po wystąpieniu każdej z grup następuje wspólna dyskusja i wyjaśnienie trudniejszych treści przez nauczyciela.
W kolejnym etapie uczniowie dyskutują nad odpowiedziami do polecenia nr 1 i 3. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.
Faza podsumowująca
Uczniowie dzielą kartkę w zeszycie na trzy części. W pierwszej części zapisują trzy rzeczy, których się nauczyli, w drugiej – dwie rzeczy, które chcieliby poznać jeszcze lepiej, a w trzeciej – jedno pytanie, które chcieliby zadać. Chętni uczniowie prezentują swoje notatki na forum klasy. Następuje wśród uczniów próba odpowiedzi na postawione pytania.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Znalezienie odpowiedzi na nurtujące pytania postawione w fazie podsumowującej – sporządzenie notatki w zeszycie.
Praca pisemna: Smart city – jak inteligentne miasta poprawiają życie mieszkańców? Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wymień i omów przykłady rozwiązań typu smart city w Polsce. Nauczyciel może naprowadzić uczniów na przykłady takie jak system zdalnego monitorowania pomiaru zużytej wody w Środzie Wielkopolskiej, Centrum Okulistyki i Onkologii w Katowicach, Opolska eSzkoła szkołą ku przyszłości, Pomorski Park Naukowo‑Technologiczny w Gdyni, e‑administracja w Poznaniu, Centralny System Zarządzania Komunikacją Miejską dla aglomeracji szczecińskiej itp.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafiki interaktywne mogą posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Mogą znaleźć zastosowanie podczas omawiania treści dotyczących gospodarki opartej na wiedzy (zakres podstawowy: IX. 4), znaczenia kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym (zakres podstawowy: IX. 5), a także kształtowania się społeczeństwa informacyjnego (zakres podstawowy: IX. 6; zakres rozszerzony: XII. 2).