Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tworzenie galerii zdjęć na stronie internetowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz etapy tworzenia galerii.
Zaprojektujesz galerię i zastosujesz ją na stronie WWW.
Wyszukasz zdjęć oraz grafik, których użyjesz w danej witrynie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące projektowania witryn WWW.
Uczniowie szukają przykładów ciekawego wykorzystania galerii na stronie WWW.
Faza wstępna:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, które mają na celu ułatwienie im procesu projektowania strony.
Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.
Uczniowie, po zapoznaniu się z prezentacją multimedialną oraz z galerią zdjęć interaktywnych, omawiają ciekawe sposoby wykorzystania galerii zdjęć. Przedstawiają również przykłady własnych galerii w swoich projektach stron.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel w ramach podsumowania może zainicjować dyskusję na temat tego, czy galerie na stronach WWW zawsze wyglądają tak samo, jak zmieniała się ich popularność, jak wyglądały w czasach, gdy sieć internetowa dopiero się rozwijała.
Uczniowie porównują swoje rezultaty.
Praca domowa:
Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, tworząc własną witrynę ze zdjęciami.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.