Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Tworzenie galerii zdjęć na stronie internetowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Prześledzisz etapy tworzenia galerii.

  • Zaprojektujesz galerię i zastosujesz ją na stronie WWW.

  • Wyszukasz zdjęć oraz grafik, których użyjesz w danej witrynie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące projektowania witryn WWW.

  2. Uczniowie szukają przykładów ciekawego wykorzystania galerii na stronie WWW.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, które mają na celu ułatwienie im procesu projektowania strony.

  2. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.

  2. Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.

  3. Uczniowie, po zapoznaniu się z prezentacją multimedialną oraz z galerią zdjęć interaktywnych, omawiają ciekawe sposoby wykorzystania galerii zdjęć. Przedstawiają również przykłady własnych galerii w swoich projektach stron.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel w ramach podsumowania może zainicjować dyskusję na temat tego, czy galerie na stronach WWW zawsze wyglądają tak samo, jak zmieniała się ich popularność, jak wyglądały w czasach, gdy sieć internetowa dopiero się rozwijała.

  2. Uczniowie porównują swoje rezultaty.

Praca domowa:

  1. Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, tworząc własną witrynę ze zdjęciami.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.