Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Mazur

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 41. Prawdopodobieństwo we wnioskowaniu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
6. Uzasadnianie pośrednie: wnioskowanie (rozumowanie) niezawodne (oparte na wynikaniu logicznym lub definicyjnym) i zawodne, wybrane schematy (reguły) wnioskowań, klasyfikacja rozumowań (dowodzenie, wyjaśnianie, potwierdzanie, obalanie). Uczeń:
3) odtwarza schemat, na którym opiera się określone wnioskowanie;
4) zna i stosuje przykładowe schematy wnioskowań (modus ponendo ponens, modus tollendo tollens, modus tollendo ponens, sylogizm hipotetyczny, dylemat konstrukcyjny prosty i złożony);
5) z podanej listy wnioskowań wyodrębnia wnioskowania zawodne (niededukcyjne) i niezawodne (dedukcyjne) i wskazuje powody przypisania im odpowiednio zawodności lub niezawodności;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • opisuje różne znaczenia pojęcia prawdopodobieństwa;

  • wyróżnia i stosuje prawdopodobieństwo w znaczeniu logicznym;

  • bada stopnia prawdopodobieństwa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi połowę klasy o nieoglądanie żadnych portali informacyjnych przez kilka dni. Druga połowa klasy ma za zadanie oglądać je i notować najbardziej zaskakujące zdarzenia oraz informacje.

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie wywiązali się z zadania. Prosząc, by grupa poinformowanych nie zdradzała jeszcze tego, co wie, tym, którzy nie są poinformowani.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dobiera uczniów w czteroosobowe grupy, ale w taki sposób, że w skład każdej grupy wchodzą po dwie osoby poinformowane i dwie niepoinformowane. Zadaniem poinformowanych jest krótkie naradzenie się ze sobą, a następnie przedstawienie dwóm niepoinformowanym osobom czterech informacji medialnych, z których dwie faktycznie miały miejsce, a dwie są przez nich wymyślone. Zadaniem niepoinformowanych jest wskazanie, które nie są wymyślonymi newsami.

  2. Nauczyciel prosi kolejne grupy o zaprezentowanie wyników eksperymentu, a w szczególności podanie trafności, z jaką niepoinformowane osoby rozwiązywały zagadkę. Nauczyciel komentuje kolejne prezentacje, przechodząc do rozmowy kierowanej, w czasie której wprowadza pojęcie prawdopodobieństwa, koncentrując się na pytaniu o to, skąd wiemy, że coś jest bardziej lub mniej prawdopodobne.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  4. Nauczyciel kontynuuje rozmowę kierowaną omawiając z uczniami strategie ustalania stopnia pewności, wybierania jako przesłanki stwierdzenia możliwie najbardziej prawdopodobnego, oraz odróżniania prawdopodobieństwa w sensie logicznym od innych rodzajów prawdopodobieństwa.

  5. Koniec lekcji i praca domowa: zadaniem ucznia jest obejrzenie lub wysłuchania bloku informacyjnego, wynotowanie co najmniej pięciu podanych w nim stwierdzeń, a następnie oceny ich stopnia prawdopodobieństwa.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).

  • Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać treść multimedium do stworzenia własnej prezentacji na temat prawdopodobieństwa we wnioskowaniu.