Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przykłady zastosowań zasad dynamiki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | burza mózgów, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | niewielki klocek, który może zostać wprawiony w ruch na blacie stołu; symulacja interaktywna przedstawiająca związek pomiędzy zmianą pędu i popędem siły; zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jaki jest związek między zmianą pędu i popędem siły?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na początku lekcji przeprowadza pokaz, w którym wprawia w ruch klocek przesuwający się po blacie stołu. Klocek ma prędkość początkową, a następnie puszczony swobodnie po stole zaczyna zwalniać. Nauczyciel zadaje pytanie: Dlaczego prędkość klocka maleje? Uczniowie dochodzą do wniosku, że prędkość klocka maleje, ponieważ działa na niego siła tarcia. Zmiana prędkości następuje w pewnym czasie, kiedy działa na niego siła. Nauczyciel wprowadza pojęcie popędu siły. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału oraz symulacją interaktywną. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając powtórnie tekst e‑materiału i analizując symulacją interaktywną. Uczniowie rozwiązują samodzielnie w domu zadania 7‑8 z dołączonego zestawu zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w trakcie lekcji na temat II zasady dynamiki. |