Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozdział VI – Rada Ministrów i administracja rządowa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze zapisy VI rozdziału Konstytucji RP;

  • charakteryzuje kompetencje i odpowiedzialność Rady Ministrów;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;

  • analizuje ścieżki powoływania Rady Ministrów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • webquest;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tematem zawartym w e‑materiałach.

2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

3. Uczniowie mają w małych grupach samodzielnie sformułować pojęcie – Rada Ministrów. Następnie odczytują swoje propozycje znaczenia pojęcia, a wyznaczona osoba przedstawia znaczenie definicji z encyklopedii.

4. Po krótkim wprowadzeniu nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na 5 grup.

Faza realizacyjna

1. Zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji o Radzie Ministrów i administracji rządowej z wykorzystaniem aplikacji Google, dostępnych źródeł, e‑materiałów i zasobów internetowych. Będą oni opracowywać wskazane fragmenty materiałów:

  • grupa 1 – Rada Ministrów i administracja rządowa;

  • grupa 2 – powołanie Rady Ministrów;

  • grupa 3 – odwołanie Rady Ministrów i jej poszczególnych członków;

  • grupa 4 – odpowiedzialność konstytucyjna członków Rady Ministrów i akty prawne;

  • grupa 5 – kompetencje Rady Ministrów.

Grupy wybierają koordynatora, który przydziela poszczególnym osobom zadania do wykonania i będzie odpowiedzialny za wpisanie przygotowanych treści i materiałów do prezentacji.

2. Następnie nauczyciel podaje wskazówki, jakie informacje powinny znaleźć się w przygotowywanym materiale. Każda prezentacja powinna zawierać bibliografię na ostatniej stronie.

3. Grupy przystępują do pracy. Nauczyciel koordynuje pracę uczniów oraz udziela wskazówek co do informacji, jakie mogą im się przydać.

4. Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas każdego wystąpienia.

5. Uczniowie na podstawie wysłuchanych prezentacji sporządzają notatki w zeszycie.

6. Prowadzący włącza film i poleca, aby uczniowie po jego obejrzeniu dobrali się w pary i odpowiedzieli na pytanie z ćwiczenia 1. Po krótkiej naradzie i dyskusji osoby chętne lub wyznaczone przez nauczyciela przedstawiają propozycję swojej odpowiedzi, a ten w razie konieczności weryfikuje i uzupełnia informacje.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel poleca, aby uczniowie jako podsumowanie dzisiejszej lekcji wykonali wskazane przez niego ćwiczenia w e‑materiałach, następnie wspólnie omawiane są odpowiedzi.

2. Osoby lub grupy angażujące się w czasie lekcji zostają ocenione.

Praca domowa:

Napisz w zeszycie 3 pytania, któe mogłyby się znaleźć na kartkówce lub sprawdzianie z dzisiejszej lekcji.

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Monitor Polski, prawo.sejm.gov.pl.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film można wykorzystać do powtórzenia informacji dotyczących powoływania Rady Ministrów.