Autorki e‑materiału: Marta Mrozik, Katarzyna Król

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: It’s Sunny Today / Dzisiaj jest słonecznie

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.12, 2.2, 3.1, 3.2, 4.1, 5.2, 5.3, 7, 8.1, 9, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń opisuje pogodę.

  2. Uczeń określa, jakie ubrania ma na sobie dana osoba.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące opisywania pogody.

  2. Uczeń rozwija umiejętność zadawania pytań.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, techniki ułatwiające zapamiętywanie wyrazów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne, wcielanie się w role)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje różne ubrania oraz dodatki letnie i zimowe.

W ramach rozgrzewki nauczyciel prosi uczniów, żeby spojrzeli przez okno i pomyśleli o jednym słowie, które dobrze opisuje pogodę. Następnie prosi uczniów, żeby podzielili się pomysłami i zapisuje wszystkie na tablicy, grupując je tematycznie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Rzutem piłeczki wybiera kolejnych uczniów, którzy podchodzą do tablicy, odtwarzają po jednym nagraniu. Wszyscy powtarzają chórem.

  2. Nauczyciel odtwarza nagrania do historyjki (Przeczytaj), a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  3. Nauczyciel wybiera spośród uczniów osoby, które wcielą się w role dzieci z historyjki. Po kolei odtwarza nagrania do każdej części opowieści, a uczniowie odgrywają to, co usłyszeli.

  4. Nauczyciel odczytuje zdania z Exercise 2 (Przeczytaj). Po każdym zdaniu pyta uczniów, który wyraz wybrać – może celowo proponować niewłaściwe odpowiedzi, żeby skłonić uczniów do uważnego słuchania i poprawiania go w razie potrzeby.

  5. Ochotnik podchodzi do tablicy i odtwarza nagrania z Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie chórem powtarzają zdanie i wskazują właściwą odpowiedź. Na koniec nauczyciel pyta: Is it windy/snowy/sunny today?, a klasa odpowiada.

  6. Nauczyciel wyświetla Exercise 1 (Film). Odtwarza nagrania poszczególnych zdań i prosi uczniów o powtórzenie ich. Po wyświetleniu wszystkich przykładów, nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnych prób układania mini dialogów i przedstawienia ich na forum klasy. Nauczyciel kontroluje treść dialogów i w razie potrzeby, poprawia je. 

  7. Nauczyciel odtwarza film dwa razy. Z drugim razem zatrzymuje go przed pytaniami, a uczniowie chórem na nie odpowiadają.

  8. Ochotnik podchodzi do tablicy, na której jest wyświetlone Exercise 2 (Film). Klasa wspólnie literuje wyraz, który powinien zostać wpisany w lukę, a ochotnik go wpisuje i sprawdza poprawność wykonania zadania.

  9. Nauczyciel wyświetla na tablicy grę z Exercise 3 (Film). Dzieli uczniów na zespoły. Wyświetla kolejne zadania z gry, a każda grupa zapisuje zdania na kartce. Po upłynięciu krótkiego czasu (np. 20 sekund) prosi przedstawiciela jednego z zespołów o wykonanie zadania na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność rozwiązania, a zespoły sprawdzają swoje odpowiedzi. Za każdym razem jest proszona do tablicy inna osoba. Za każdą poprawną odpowiedź zespół otrzymuje punkt. Wygrywa zespół, który uzyskał na największą liczbę punków.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania nauczyciel prosi jedną osobę, żeby stanęła w środku kręgu. Poleca uczniom, żeby uważnie się jej przyjrzeli. Następnie prosi wszystkich, żeby zakryli oczy i pyta: What is he/she wearing? Uczniowie odpowiadają z pamięci.

  2. Nauczyciel układa na środku sali przyniesione ubrania i akcesoria. Wymienia różne wyrazy związane z pogodą, a uczniowie mają za zadanie w parach wybrać po jednym ubraniu (dodatku) odpowiednim do danej pogody.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Rozwiązania zadań nauczyciel sprawdza na początku następnych zajęć.

Materiały pomocnicze:

Różne ubrania oraz dodatki letnie i zimowe.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach przygotowują prosty komunikat na temat aktualnej pogody. Powinien się on składać z obrazków i tekstu.