Numer e‑materiału: 2.8.2.3

Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Weißt du, wie man Müll trennt? / Czy wiesz, jak segregować śmieci?

Grupa docelowa:: II etap edukacyjny, klasa VIII, A2+/B1

Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat segregacji śmieci.

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe; 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przeanalizuje harmonogram odbioru odpadów;

  • zaplanuje system segregacji odpadów w swojej szkole;

  • wyrazi opinię na temat segregowania śmieci.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • umieszczanie nowych słów w kontekście;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym;

  • eksponująca – film;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy; 

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (film),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Mülltrennung i prosi uczniów o podanie znanych im słów do tego pojęcia. Na tablicy powstaje mapa myśli dotycząca segregacji odpadów. Dzięki temu uczniowie powtarzają znane im słownictwo.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed przeczytaniem tekstu „Wohin mit dem Müll?” w części Przeczytaj uczniowie analizują ilustrację i porównują nazwy kontenerów niemieckich z ich polskimi odpowiednikami. Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Następnie zaznaczają, czy odpowiedzi są prawdziwe, czy fałszywe, przyporządkowują odpady do kategorii (Übung 1 i 2 z części Przeczytaj). Nauczyciel pyta uczniów, czy zasady sortowania śmieci są w Polsce takie same jak w Niemczech, czy dostrzegają różnice. Zwraca m.in. uwagę uczniów na to, że w Niemczech sortuje się szkło według kolorów, czego w Polsce się nie robi. Uczniowie wykonują Aufgabe 2 w części Sprawdź się w celu przypomnienia sobie odmiany czasownika werfen, a następnie w parach opowiadają sobie nawzajem, czy sortują śmieci i dlaczego (nie) (Übung 3 w części Przeczytaj).

  • Uczniowie oglądają film. Po pierwszym obejrzeniu starają się określić temat rozmów oraz kontekst wypowiedzi: Kto mówi? Jaki jest temat rozmów?

  • Uczniowie zaznaczają, które wypowiedzi są zgodne z treścią (Übung 1‑2 w części Film).

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na spójnik dass. Zapisuje na tablicy zdanie: Ich glaube, dass die Mülltrennung unsere Umwelt schützt.

  • Prosi uczniów o podanie znaczenia spójnika dass oraz reguły dotyczącej szyku zdania po tym spójniku.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające stosowanie spójnika dass: Übung 3 w części Film oraz Aufgabe 4 w części Sprawdź się.

c) Faza podsumowująca: 

  • W ramach przygotowania do miniprojektu uczniowie, patrząc na ilustrację, odpowiadają na pytania (Aufgabe 6 w części Sprawdź się). Następnie pracują w grupach 3‑4-osobowych i wykonują plan sortowania odpadów w ich klasie. Wyniki swojej pracy przedstawiają w formie plakatu. Plakaty są prezentowane i omawiane są na forum.

Praca domowa:

  • Uczniowie odpowiadają w formie pisemnej na pytanie: Czy segregowanie śmieci jest dla ciebie ważne? Dlaczego? (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • przed lekcją: nauczyciel może polecić uczniom zapoznanie się z filmem już przed lekcją, aby byli oni zaznajomieni z jego treścią. Uczniowie mają za zadanie określenie jego tematyki, miejsca oraz uczestników rozmowy;

  • w trakcie lekcji: alternatywą do miniprojektu dotyczącego planu segregowania odpadów mogą być wywiady wzorowane na filmie: w sondzie ulicznej młodzi ludzie mówią, dlaczego sortują śmieci i w jaki sposób to robią. Można zaproponować uczniom te dwa zadania do wyboru.

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa z danego zakresu, ćwiczenie wymowy i intonacji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec