Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.2.3
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Weißt du, wie man Müll trennt? / Czy wiesz, jak segregować śmieci?
Grupa docelowa:: II etap edukacyjny, klasa VIII, A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat segregacji śmieci.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje harmonogram odbioru odpadów;
zaplanuje system segregacji odpadów w swojej szkole;
wyrazi opinię na temat segregowania śmieci.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
umieszczanie nowych słów w kontekście;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – film;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Mülltrennung i prosi uczniów o podanie znanych im słów do tego pojęcia. Na tablicy powstaje mapa myśli dotycząca segregacji odpadów. Dzięki temu uczniowie powtarzają znane im słownictwo.
b) Faza realizacyjna:
Przed przeczytaniem tekstu „Wohin mit dem Müll?” w części Przeczytaj uczniowie analizują ilustrację i porównują nazwy kontenerów niemieckich z ich polskimi odpowiednikami. Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Następnie zaznaczają, czy odpowiedzi są prawdziwe, czy fałszywe, przyporządkowują odpady do kategorii (Übung 1 i 2 z części Przeczytaj). Nauczyciel pyta uczniów, czy zasady sortowania śmieci są w Polsce takie same jak w Niemczech, czy dostrzegają różnice. Zwraca m.in. uwagę uczniów na to, że w Niemczech sortuje się szkło według kolorów, czego w Polsce się nie robi. Uczniowie wykonują Aufgabe 2 w części Sprawdź się w celu przypomnienia sobie odmiany czasownika werfen, a następnie w parach opowiadają sobie nawzajem, czy sortują śmieci i dlaczego (nie) (Übung 3 w części Przeczytaj).
Uczniowie oglądają film. Po pierwszym obejrzeniu starają się określić temat rozmów oraz kontekst wypowiedzi: Kto mówi? Jaki jest temat rozmów?
Uczniowie zaznaczają, które wypowiedzi są zgodne z treścią (Übung 1‑2 w części Film).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na spójnik dass. Zapisuje na tablicy zdanie: Ich glaube, dass die Mülltrennung unsere Umwelt schützt.
Prosi uczniów o podanie znaczenia spójnika dass oraz reguły dotyczącej szyku zdania po tym spójniku.
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające stosowanie spójnika dass: Übung 3 w części Film oraz Aufgabe 4 w części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
W ramach przygotowania do miniprojektu uczniowie, patrząc na ilustrację, odpowiadają na pytania (Aufgabe 6 w części Sprawdź się). Następnie pracują w grupach 3‑4-osobowych i wykonują plan sortowania odpadów w ich klasie. Wyniki swojej pracy przedstawiają w formie plakatu. Plakaty są prezentowane i omawiane są na forum.
Praca domowa:
Uczniowie odpowiadają w formie pisemnej na pytanie: Czy segregowanie śmieci jest dla ciebie ważne? Dlaczego? (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: nauczyciel może polecić uczniom zapoznanie się z filmem już przed lekcją, aby byli oni zaznajomieni z jego treścią. Uczniowie mają za zadanie określenie jego tematyki, miejsca oraz uczestników rozmowy;
w trakcie lekcji: alternatywą do miniprojektu dotyczącego planu segregowania odpadów mogą być wywiady wzorowane na filmie: w sondzie ulicznej młodzi ludzie mówią, dlaczego sortują śmieci i w jaki sposób to robią. Można zaproponować uczniom te dwa zadania do wyboru.
po lekcji: powtórzenie słownictwa z danego zakresu, ćwiczenie wymowy i intonacji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0