Autor: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Wojny w Afganistanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:

12) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI wieku na obszarze Środkowego i Dalekiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;

XV. Polska polityka zagraniczna. Uczeń:

6) porównuje i ocenia relacje Rzeczypospolitej Polskiej z wybranymi państwami pozaeuropejskimi na podstawie samodzielnie zebranych informacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje główne źródła konfliktów na terytorium Afganistanu;

  • charakteryzuje najważniejsze konflikty zbrojne w historii Afganistanu;

  • rozważa możliwości wprowadzenia pokoju na tych terytoriach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • oś czasu;

  • analiza materiałów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie hasła, które uczniom kojarzą się z Afganistanem. Uczniowie, podając swoje propozycje, wyjaśniają, skąd pochodzą ich skojarzenia.

2. Uczniowie zapoznają się z tekstem bazowym zawierającym fragmenty felietonu Wojciecha Giełżyńskiego o Afganistanie. Następnie wracają do burzy mózgów, by uzupełnić informacje o Afganistanie. Burza mózgów ponownie przebiega z zasadą, że każde skojarzenie zapisywane na tablicy należy wyjaśnić.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się przez chwilę wstępnie samodzielnie z osią czasu i każdy z nich wybiera element, który z jakiegoś powodu przykuł jego uwagę i zapoznaje się z nim dokładniej. Następnie nauczyciel wyświetla kolejne elementy osi czasu na tablicy interaktywnej, a uczniowie omawiają wybrane elementy – wskazując za każdym razem również powody, dla których wybrali ten element.

2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 5‑8. Po krótkim czasie przeznaczonym na samodzielne rozwiązanie ćwiczenia chętni/wybrani uczniowie odczytują swoje rozwiązania, a pozostali decydują, czy są one prawidłowe.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1‑4.

2. Uczniowie dyskutują w trzech grupach:

Czy pokój w Afganistanie jest możliwy?

Czy społeczność międzynarodowa powinna angażować się w sytuację w Afganistanie?

Czy Polska powinna być częścią misji międzynarodowej w Afganistanie?

Po czasie przeznaczonym na dyskusję w grupach, każda z nich przedstawia najciekawsze argumenty, jakie pojawiły się w dyskusji i wnioski, do jakich doszła grupa.

Praca domowa:

Wyobraź sobie, że uczestniczysz w debacie parlamentarnej poprzedzającej podjęcie decyzji o wysłaniu naszych żołnierzy do Afganistanu. Przygotuj przemówienie, w którym swoje stanowisko dotyczące naszego uczestnictwa w misji.

Materiały pomocnicze:

Wojciech Giełżyński, Afganistan – państwo dziwoląg, tygodnikprzeglad.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Linię chronologiczną uczniowie mogą wykorzystać, przygotowując się do lekcji powtórkowej.