Dla nauczyciela
Autor: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Wojny w Afganistanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
12) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI wieku na obszarze Środkowego i Dalekiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;
XV. Polska polityka zagraniczna. Uczeń:
6) porównuje i ocenia relacje Rzeczypospolitej Polskiej z wybranymi państwami pozaeuropejskimi na podstawie samodzielnie zebranych informacji;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje główne źródła konfliktów na terytorium Afganistanu;
charakteryzuje najważniejsze konflikty zbrojne w historii Afganistanu;
rozważa możliwości wprowadzenia pokoju na tych terytoriach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
oś czasu;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie hasła, które uczniom kojarzą się z Afganistanem. Uczniowie, podając swoje propozycje, wyjaśniają, skąd pochodzą ich skojarzenia.
2. Uczniowie zapoznają się z tekstem bazowym zawierającym fragmenty felietonu Wojciecha Giełżyńskiego o Afganistanie. Następnie wracają do burzy mózgów, by uzupełnić informacje o Afganistanie. Burza mózgów ponownie przebiega z zasadą, że każde skojarzenie zapisywane na tablicy należy wyjaśnić.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się przez chwilę wstępnie samodzielnie z osią czasu i każdy z nich wybiera element, który z jakiegoś powodu przykuł jego uwagę i zapoznaje się z nim dokładniej. Następnie nauczyciel wyświetla kolejne elementy osi czasu na tablicy interaktywnej, a uczniowie omawiają wybrane elementy – wskazując za każdym razem również powody, dla których wybrali ten element.
2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 5‑8. Po krótkim czasie przeznaczonym na samodzielne rozwiązanie ćwiczenia chętni/wybrani uczniowie odczytują swoje rozwiązania, a pozostali decydują, czy są one prawidłowe.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1‑4.
2. Uczniowie dyskutują w trzech grupach:
Czy pokój w Afganistanie jest możliwy?
Czy społeczność międzynarodowa powinna angażować się w sytuację w Afganistanie?
Czy Polska powinna być częścią misji międzynarodowej w Afganistanie?
Po czasie przeznaczonym na dyskusję w grupach, każda z nich przedstawia najciekawsze argumenty, jakie pojawiły się w dyskusji i wnioski, do jakich doszła grupa.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że uczestniczysz w debacie parlamentarnej poprzedzającej podjęcie decyzji o wysłaniu naszych żołnierzy do Afganistanu. Przygotuj przemówienie, w którym swoje stanowisko dotyczące naszego uczestnictwa w misji.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Giełżyński, Afganistan – państwo dziwoląg, tygodnikprzeglad.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linię chronologiczną uczniowie mogą wykorzystać, przygotowując się do lekcji powtórkowej.