Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Działania za pomocą narzędzia Tabela danych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokonuje analizy działań narzędzia Tabela danych w zależności od jednej lub dwóch zmiennych;
rozwiązuje problemy za pomocą narzędzia Tabela danych, jak na przykład obliczanie rat kredytu w zależności od oprocentowania, czy też obliczanie zysku z lokat;
wie, jak usprawnić wykonywanie powtarzalnych czynności obliczeniowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
wykład;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Działania za pomocą narzędzia Tabela danych w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” oraz z treścią prezentacji w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Sprawdź się” w zapowiedzianym przed lekcją e‑materiale. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 3 i 4. Nauczyciel sprawdza podstawowe umiejętności uczniów do pracy z materiałem. Następnie zadaje uczniom pytanie: Jakie zadania można wykonać za pomocą narzędzia Tabela danych?. Uczniowie zgłaszają propozycje na forum klasy.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Uczniowie wyświetlają sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta jego treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie sekcji „Przeczytaj” prowadzi wykład. Prosi uczniów o pobranie załącznika. Uczniowie podążając za nauczycielem i uzupełniają tabelę.
Uczniowie tworzą cztery grupy i wyświetlają sekcję „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel informuje uczniów, że dwie drużyny będą pracowały z wykorzystaniem oprogramowania Microsoft Excel nad poleceniem 1, a dwie następne przy pomocy LibreOffice Calc nad poleceniem 2 (jeśli nie jest możliwa praca z dwoma programami, nauczyciel przydziela grupom jeden program do pracy). Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i udziela wskazówek.
Uczniowie w grupach trzyosobowych wykonują ćwiczenie 7 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel daje dowolność przy wyborze oprogramowania. Po wykonanym zadaniu nauczyciel analizuje i komentuje pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie na osobnych kartkach kończą zdanie: Z dziejszej lekcji wiem, jak: ... Największą trudność sprawiło mi ...
Na zakończenie lekcji uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”: 2, 5, 6. Nauczyciel odczytuje wybrane odpowiedzi i analizuje.
Praca domowa:
Uczniowie, na podstawie danych z ćwiczenia 7, wykonują ćwiczenie 8.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.
Ćwiczenia dołączone do tematu można połączyć z lekcją matematyki lub podstaw przedsiębiorczości.