Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Działania za pomocą narzędzia Tabela danych w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dokonuje analizy działań narzędzia Tabela danych w zależności od jednej lub dwóch zmiennych;

  • rozwiązuje problemy za pomocą narzędzia Tabela danych, jak na przykład obliczanie rat kredytu w zależności od oprocentowania, czy też obliczanie zysku z lokat;

  • wie, jak usprawnić wykonywanie powtarzalnych czynności obliczeniowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • wykład;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Działania za pomocą narzędzia Tabela danych w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” oraz z treścią prezentacji w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Sprawdź się” w zapowiedzianym przed lekcją e‑materiale. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 3 i 4. Nauczyciel sprawdza podstawowe umiejętności uczniów do pracy z materiałem. Następnie zadaje uczniom pytanie: Jakie zadania można wykonać za pomocą narzędzia Tabela danych?. Uczniowie zgłaszają propozycje na forum klasy.

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Uczniowie wyświetlają sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta jego treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel na podstawie sekcji „Przeczytaj” prowadzi wykład. Prosi uczniów o pobranie załącznika. Uczniowie podążając za nauczycielem i uzupełniają tabelę.

  2. Uczniowie tworzą cztery grupy i wyświetlają sekcję „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel informuje uczniów, że dwie drużyny będą pracowały z wykorzystaniem oprogramowania Microsoft Excel nad poleceniem 1, a dwie następne przy pomocy LibreOffice Calc nad poleceniem 2 (jeśli nie jest możliwa praca z dwoma programami, nauczyciel przydziela grupom jeden program do pracy). Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i udziela wskazówek.

  3. Uczniowie w grupach trzyosobowych wykonują ćwiczenie 7 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel daje dowolność przy wyborze oprogramowania. Po wykonanym zadaniu nauczyciel analizuje i komentuje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie na osobnych kartkach kończą zdanie: Z dziejszej lekcji wiem, jak: ... Największą trudność sprawiło mi ...

  2. Na zakończenie lekcji uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”: 2, 5, 6. Nauczyciel odczytuje wybrane odpowiedzi i analizuje.

Praca domowa:

  1. Uczniowie, na podstawie danych z ćwiczenia 7, wykonują ćwiczenie 8.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.

  • Ćwiczenia dołączone do tematu można połączyć z lekcją matematyki lub podstaw przedsiębiorczości.