Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Placówki dyplomatyczne i konsularne Rzeczypospolitej Polskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
6) przedstawia, na przykładzie placówek Rzeczypospolitej Polskiej, zadania ambasad i konsulatów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje różne rodzaje przedstawicielstw Polski na świecie,
analizuje rozmieszczenie polskich przedstawicielstw na świecie,
rozważa cele i zasadność polskiej obecności dyplomatycznej i konsularnej za granicą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
analiza tekstu literackiego,
analiza materiałów źródłowych,
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Dyskusja na temat: „Jeśli nie siedzisz przy stole, to jesteś częścią menu”, czyli wady i zalety utrzymywania licznych polskich misji dyplomatycznych na świecie.
3. Po zakończeniu dyskusji przeprowadzone jest głosowanie: Polska powinna utrzymywać jak najwięcej placówek dyplomatycznych w różnych państwach świata i przy różnych organizacjach międzynarodowych (za i przeciw). W tym celu można wykorzystać widżet Problem 1 w sekcji Mapa interaktywna i wyniki głosowania wyświetlić na tablicy interaktywnej.
Faza realizacyjna
1. Wybrana osoba wypisuje na tablicy rodzaje przedstawicielstw Polski na świecie. Uczniowie w ramach burzy mózgów przedstawiają swoje skojarzenia z każdym z rodzajów przedstawicielstw, próbując ustalić, czym różnią się one między sobą. Nauczyciel może zadawać pytania pomocnicze lub dawać podpowiedzi, np.
Czy załatwialiście kiedyś jakąś sprawę w konsulacie? Jaka to była sprawa?
Czy spotkaliście się z pojęciem ambasady, np. w filmie lub serialu? Czym zajmowała się taka placówka dyplomatyczna?
Stałe przedstawicielstwo Polska utrzymuje np. przy Unii Europejskiej oraz Radzie Europy.
Nauczyciel zapisuje hasłowo na tablicy sugestie uczniów.
Następnie uczniowie zapoznają się ze stosownym fragmentem tekstu w sekcji Przeczytaj (Rodzaje przedstawicielstw Polski na świecie), weryfikują, poprawiają i uzupełniają informacje zapisane na tablicy.
Wybrane osoby podsumowują kolejno, czym charakteryzuje się każdy rodzaj przedstawicielstwa.
2. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z mapą interaktywną, poszukując rozwiązań do ćwiczeń dołączonych do multimedium. Po upływie wyznaczonego czasu wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania. Nauczyciel wspólnie z pozostałymi uczniami weryfikuje i uzupełnia te odpowiedzi.
3. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z fragmentem tekstu dotyczącym opieki dyplomatycznej i konsularnej, a następnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1, 4 i 5. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Po upływie wyznaczonego czasu wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.
2. Nauczyciel ponownie przeprowadza głosowanie z początku lekcji – sprawdzamy, czy uczniowie zmienili zdanie na temat zasadności polskiej obecności na świecie.
Praca domowa:
Wybierz z mapy interaktywnej jedno z przedstawicielstw Polski na świecie. Poszukaj informacji na temat działalności tego przedstawicielstwa i przedstaw je w formie wywiadu (10 pytań i odpowiedzi) z pracownikiem tego przedstawicielstwa (dowolnego szczebla).
Materiały pomocnicze:
Karta Praw Podstawowych UE, eur‑lex.europa.eu.
Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych, sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r., prawo.sejm.gov.pl.
Rzecznik Praw Obywatelskich, Zmiany w norweskim systemie opieki nad dzieckiem po interwencjach RPO i MSZ, rpo.gov.pl, 2015.
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do przygotowania własnej prezentacji dotyczącej polskich placówek dyplomatycznych.