Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.5.1
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Unter jedem Dach wohnt ein Ach / Pod każdym dachem dochodzi do konfliktów
Grupa docelowa, klasa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat konfliktów i problemów.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni przyczyny kłótni w rodzinie;
opisze sytuacje konfliktowe;
zaproponuje możliwe reakcje w sytuacjach konfliktowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym,
aktywizująca – gry dydaktyczne,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat powodów kłótni w rodzinie w Niemczech. Następnie pyta ich, czy podane w tekście informacje dotyczą także ich. Przyczyny konfliktów na osi rodzice - dzieci, które znajdują się w tekście wprowadzającym, zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu „Streitigkeiten in der Familie” w części Przeczytaj i wskazanie tematów konfliktów, o których jest mowa w tekście. Podane przez uczniów tematy zapisuje na tablicy.
Uczniowie w parach zaznaczają, który obrazek pasuje do treści, łączą, co do siebie pasuje (Übung 1 i 2 w części Przeczytaj).
Następnie opowiadają sobie nawzajem w parach, kiedy i dlaczego się kłócą (Übung 3 z części Przeczytaj).
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną. Uczniowie znajdują pary i łączą je, grają w memory (Übung 1 i 2 w części Ilustracja interaktywna).
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy 3‑4-osobowe i prosi, aby wypisali przykłady odpowiedzi na pytanie: Wann ärgern sich deine Eltern? Oder die Eltern deiner Freunde? Grupy prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy (Übung 3 z części Ilustracja interaktywna).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie odgrywają scenki, wykorzystując do tego słownictwo z Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Nauczyciel zachęca, aby opracowując scenki, uczniowie wykorzystali przykłady konfliktów z części Ilustracja interaktywna. Wybrane pary prezentują scenki na forum.
Praca domowa:
Uczniowie opisują obrazek z Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: Powtórzenie znanego słownictwa na podstawie słowniczka.
w trakcie lekcji: Uczniowie wybierają jedną sytuację konfliktową i tworzą dialog, jedna osoba wciela się w rolę rodzica, druga w rolę dziecka. Dialogi prezentowane są na forum klasy.
po lekcji: Wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz utrwalenia konstrukcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0