Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Byliniak

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Scientific Aspects of Optimism / Naukowe strony optymizmu

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.11, I.12, II.7, III.4, III.6, III.7, V.8, V.12

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące różnych aspektów bycia optymistą/optymistką lub pesymistą/pesymistką.

  2. Uczeń umie przedstawić zalety optymistycznego spojrzenia na świat.

  3. Uczeń potrafi wyrazić i uzasadnić poglądy na temat optymistycznej postawy życiowej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat cech osobowości.

  2. Uczeń kształtuje świadomość własnych uwarunkowań i predyspozycji w kwestii postawy życiowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)

  7. metoda cyfrowa (praca z prezentacją multimedialną)

  8. metoda problemowa (dyskusja klasowa, dyskusja w parach)

  9. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W nawiązaniu do poprzedniej lekcji (na temat uważności) nauczyciel pyta o wrażenia osoby, które spróbowały techniki. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie odpowiadają na pytania z Exercise 1 (Przeczytaj) i dzielą się uzyskanymi wynikami. Nauczyciel prosi uczniów o spojrzenie na zdjęcie szklanek oraz podpis zdjęcia i zadaje im pytanie: Is it better to be an optimist or a pessimist in life? Why? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Why Is It a Better Idea to See the Glass Half Full?, a następnie dopasowują zdania do akapitów tekstu, zgodnie z poleceniem w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.

  3. Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają luki w Exercise 4 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  4. Pary odpowiadają na pytanie z Exercise 5 (Przeczytaj): How is being optimistic good for our health? Następnie ochotnicy/ochotniczki prezentują opinie kolegów/koleżanek na forum klasy. Nauczyciel może dodatkowo zapytać uczniów, czy bycie pesymistą/pesymistką również ma jakieś dobre strony, i poprosić o przykłady.

  5. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). W parach ćwiczą literowanie wyrazów z ćwiczenia, w ten sposób, że jeden uczeń literuje dane słowo, a partner/partnerka stara się je zapisać.

  6. Uczniowie oglądają prezentację na tablicy multimedialnej i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Następnie prezentują je na forum klasy i starają się uzasadnić, powołując się na informacje z prezentacji.

  7. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Odczytują zdania i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dokonują samoewaluacji. Mówią, co na lekcji było dla nich nowością, co sprawiło trudności, jakich ciekawych informacji się dowiedzieli.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna) oraz Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have learned new facts about optimism and want to share some information with your friend. Write an email in which:

  • describe two advantages of being optimistic;

  • write what you can do to be more optimistic;

  • ask if he/she is a pessimist or an optimist.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach lub niewielkich grupach tworzą ulotkę informacyjną na temat tego, jak wykształcić w sobie optymistyczną postawę życiową. Ulotka powinna zawierać 11 porad, z których każda powinna być skonstruowana na podstawie poszczególnych slajdów z prezentacji w e‑materiale. Na zakończenie lekcji uczniowie prezentują ulotki na forum klasy.