Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Najgłębsze i największe jeziora świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

  1. wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje nazwy największych i najgłębszych jezior świata,

  • wskazuje te jeziora na mapie świata,

  • analizuje główne cechy największych i najgłębszych jezior świata.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, gamifikacji

Formy zajęć: praca w grupach/parach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, atlas, tabele z danymi charakteryzującymi kształt i rozmiary mis jeziornych, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Propozycje pytań do quizu (uczeń powinien uzasadnić odpowiedź w kontekście wykazania relacji między różnymi elementami):

  • Czy jeziora o największej powierzchni mają także największą objętość wody?

  • Czy jeziora o największej powierzchni mają największą głębokość?

  • Czy największe powierzchniowo jeziora leżą w strefie klimatów wilgotnych?

  • Czy najgłębsze jeziora leżą w strefie przekształceń tektonicznych?

  • Czy w obszarach bezodpływowych występują jeziora?

  • Jaką genezę ma największe jezioro świata?

  • Gdzie leży największy na świecie zespół jezior połączonych rzekami i jaką ma genezę?

  • Na którym kontynencie występuje najwięcej jezior zaliczanych do największych pod względem powierzchni na świecie? Dlaczego?

  • Na którym kontynencie występuje najwięcej jezior zaliczanych do najgłębszych na świecie? Dlaczego?

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Krótkie omówienie (przypomnienie) klasyfikacji jezior ze względu na pochodzenie mis jeziornych; nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące tego zagadnienia.

Faza realizacyjna

  • Prośba do uczniów o przeczytanie bloku tekstowego e‑materiału.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).

  • Rozdanie grupom tabel z danymi liczbowymi dotyczącymi powierzchni, objętości i maksymalnej głębokości jezior wymienionych w e‑materiałach.

  • Analizowanie przez uczniów w grupach danych z tabeli pod kątem relacji między poszczególnymi charakterystykami.

  • Gra edukacyjna w postaci quizu. Nauczyciel zadaje pytanie, a uczniowie wyszukują na nie odpowiedź, posiłkując się blokiem tekstowym i grafikami interaktywnymi. Grupy konsultują się tak, by inni nie słyszeli narady. Odpowiedzi zapisywane są na kartce. Po zakończeniu quizu grupy oddają podpisane kartki nauczycielowi. Nauczyciel wraz z uczniami weryfikuje poprawność odpowiedzi. Wygrywa grupa, która udzieliła jak najwięcej dobrych odpowiedzi (można nagrodzić takich uczniów pozytywną oceną za aktywność).

  • Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu określenie ogólnych prawidłowości i relacji pomiędzy kształtem i wielkością misy jeziornej a jej genezą i położeniem oraz wskazanie obszarów na Ziemi, gdzie występują rekordowe pod względem rozmiarów jeziora.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Sporządź notatkę dotyczącą rekordowych jezior na każdym kontynencie (uczniowie mają za zadanie wypisać najgłębsze oraz największe jeziora na każdym kontynencie oraz ich parametry – głębokość, powierzchnię, genezę, położenie).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia, zwłaszcza w kontekście danych ilościowych charakteryzujących największe jeziora świata. Nauczyciel może także prosić uczniów o zapoznanie się z przedstawionymi w grafice informacjami przed lekcją, aby w trakcie rozwiązywania quizu uczniowie posiadali już wiedzę zaprezentowaną na grafikach.

Grafiki interaktywne, w części lub całości, mogą być także wykorzystane podczas innych lekcji dotyczących zagadnień dynamiki procesów hydrologicznych (zakres rozszerzony: IV). Znajdą także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery (zakres podstawowy: IV).