Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
W jaki sposób można opisać przebieg reakcji wymiany?
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, klasy 7–8
Ogólny cel kształcenia
Uczeń opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych; wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami; wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych; stosuje poprawną terminologię; bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne; rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. porozumiewanie się w języku ojczystym;
2. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
3. kompetencje informatyczne.
Cele (szczegółowe) operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega reakcja wymiany pojedynczej i podwójnej;
posługuje się pojęciami: substrat, produkt, reakcja wymiany;
zapisuje równania reakcji i dobiera współczynniki stechiometryczne;
projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne;
podaje przykłady reakcji wymiany.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
film dydaktyczny
ćwiczenia laboratoryjne
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne.
Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne są:
– odpowiednio dobrane metale, na przykład: Ag, Cu, Zn, Mg;
– odpowiednio dobrane roztwory soli, na przykład: AgNOIndeks dolny 33, CuSOIndeks dolny 44, Pb(NOIndeks dolny 33)Indeks dolny 22, ZnSOIndeks dolny 44, MgSOIndeks dolny 44;
– szkło i sprzęt laboratoryjny (probówki, stojaki na probówki, szczypce);
– odzież ochronna.
2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji: W jaki sposób można opisać przebieg reakcji wymiany?
Informuje uczniów, że podczas lekcji zaprojektują swoje własne reakcje wymiany, które pozwolą im na porównanie aktywności różnych metali.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie oglądają film pt. W jaki sposób można opisać przebieg reakcji wymiany?. Następnie rozwiązują zadania interaktywne, aby utrwalić materiał.
2. Nawiązując do obejrzanego filmu, nauczyciel inicjuje dyskusję o reakcjach chemicznych. Uczniowie przypominają sobie, jakie istnieją typy reakcji. Czym charakteryzuje się reakcja wymiany? Jak wygląda schemat przebiegu tej reakcji? Jakie przykłady takich reakcji pokazano w filmie? W razie potrzeby nauczyciel może przewinąć film, aby je przypomnieć.
3. Nauczyciel skupia się na omówieniu pierwszej zaprezentowanej w filmie reakcji – żelaza z siarczanem(VI) miedzi(II).
Nauczyciel zadaje pytania:
Co jest reagentem w tej reakcji (odp. metal, sól)?
W jakim stanie skupienia występują reagenty i jakie efekty reakcji chemicznej można zaobserwować?
Co znajduje się w cieczy przed reakcją i po niej?
Co jest ciałem stałym przed reakcją i po niej?
Dyskusja powinna zmierzać ku stwierdzeniu, że żelazo, które jest bardziej aktywne od miedzi, wypiera ją z roztworu jej soli.
Czy dwa inne, dowolne metale będą się zachowywały podobnie?
Czy możemy przewidzieć, który metal wyprze który metal z roztworu jego soli?
4. Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie zaprojektowanie eksperymentu, podczas którego sprawdzą, które metale mogą wypierać inne metale z roztworów ich soli.
W zależności od dostępności nauczyciel podaje nazwy metali i soli, których uczniowie będą mogli użyć w doświadczeniu, na przykład: metale: Ag, Cu, Zn, Mg; sole: AgNOIndeks dolny 33, CuSOIndeks dolny 44, Pb(NOIndeks dolny 33)Indeks dolny 22, ZnSOIndeks dolny 44, MgSOIndeks dolny 44.
Aby osiągnąć zamierzony cel, uczniowie:
a) sformułują hipotezy;
b) określą potrzebne odczynniki, szkło i sprzęt laboratoryjny;
c) narysują szkic aparatury potrzebnej do wykonania doświadczenia;
d) zaplanują doświadczalne przeprowadzenie reakcji w celu weryfikacji hipotez;
e) po zaakceptowaniu przez nauczyciela projektów doświadczeń, wykonają eksperymenty i odpowiednio je udokumentują: zapiszą obserwacje, równania reakcji chemicznych i wnioski.
Uczniowie pracują w grupach kilkuosobowych.
5. Na zakończenie, mając wyniki doświadczeń, uczniowie ustawiają badane metale według rosnącej aktywności. Mogą to robić w grupach lub wspólnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego przykładowe równania reakcji zapisane przez uczniów. Wskazuje, dlaczego opisują one reakcje wymiany. Zadaje pracę domową.
Praca domowa:
Znajdź i opisz trzy przykłady zastosowania reakcji wymiany.
Metryczka
Tytuł
W jaki sposób można opisać przebieg reakcji wymiany?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Gimnazjum klasa 1
3.3. Reakcje wymiany
Przedmiot
Chemia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa, klasy 7–8
Podstawa programowa
III. Reakcje chemiczne. Uczeń:
2) podaje przykłady różnych typów reakcji (reakcja syntezy, reakcja analizy, reakcja wymiany); wskazuje substraty i produkty;
3) zapisuje równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej; dobiera współczynniki stechiometryczne, stosując prawo zachowania masy i prawo zachowania ładunku.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
porozumiewanie się w języku ojczystym;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
wyjaśnia na czym polega reakcja wymiany pojedynczej i podwójnej,
posługuje się pojęciami: substrat, produkt, reakcja wymiany,
zapisuje równania reakcji i dobiera współczynniki stechiometryczne,
podaje przykłady reakcji wymiany,
przedstawia za pomocą modeli przebieg reakcji syntezy na poziomie mikroświata.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/i7qEnw9Csg#i7qEnw9Csg_d5e123
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/i7qEnw9Csg#i7qEnw9Csg_d5e184
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/i7qEnw9Csg#i7qEnw9Csg_d5e380
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/i7qEnw9Csg#i7qEnw9Csg_d5e498
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/i7qEnw9Csg#i7qEnw9Csg_d5e540