Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Where Is the Mirror? It’s in the Bathroom. / Gdzie jest lustro? Jest w łazience.

Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 9, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane przedmioty i sprzęty domowe.

  2. Uczeń zadaje pytania o położenie przedmiotów i sprzętów domowych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje świadomość własnego otoczenia.

  2. Uczeń rozwija kompetencje w zakresie opisywania w języku angielskim siebie i swojego środowiska.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. konstruktywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem/filmem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (dialogi w parach, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty z obrazkami przedmiotów i sprzętów domowych (bed/chair/desk/sofa/TV) oraz miękką piłeczkę. Nauczyciel pokazuje uczniom karty i pyta ich: What is this? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazuje ręką na łóżko pokazane na ilustracji i pyta: What is this?, a uczniowie odpowiadają. Następnie nauczyciel udaje, że głośno myśli: I wonder where is the bed? Do you know? uczniowie mogą własnymi słowami próbować odpowiedzieć na to pytanie. Na koniec nauczyciel mówi: Let’s find out i odtwarza pierwsze nagranie. Uczniowie powtarzają zdanie wypowiedziane przez lektora. Analogicznie nauczyciel postępuje z pozostałymi przykładami.

  2. Uczniowie dwa razy słuchają nagrania i oglądają ilustracje (Przeczytaj). Przy powtórnym odtworzeniu śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj) oraz sekcję Zwróć uwagę! Wskazuje kolejne obrazki i pyta: Is this a bad/mirror itd., a uczniowie odpowiadają, stosując konstrukcje Yes, it is albo No it isn’t. Nauczyciel przeciąga nazwy pod obrazki.

  4. Nauczyciel wyświetla Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie najpierw nanoszą nazwy na obrazek na urządzeniach mobilnych, a następnie ochotnicy robią to samo na tablicy.

  5. Uczniowie stają w kręgu i grają w uproszczoną wersję kalamburów. Nauczyciel rzuca do wybranego ucznia piłeczkę i pokazuje ruchami wybraną czynność domową (gotowanie, przełączanie kanałów w telewizji, mycie zębów). Zadaniem ucznia jest odgadnąć, w jakim pomieszczeniu wykonuje się daną czynność. Następnie uczeń rzuca piłeczkę do kolegi/koleżanki i zadaje podobną zagadkę ruchową.

  6. Uczniowie w parach grają w memo z Exercise 1 (Film) na urządzeniach mobilnych.

  7. Uczniowie oglądają film na tablicy multimedialnej. Następnie, pracując w parach, uzupełniają zdania w Exercise 2 (Film). Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę. Nauczyciel może dodatkowo, gdy ćwiczenie będzie w całości uzupełnione na tablicy, zamazać niektóre litery we wstawionych wyrazach i rzutem piłeczki wyznaczać indywidualnych uczniów do uzupełnienia liter.

  8. Nauczyciel  odtwarza nagrania z Exercise 3 (Film),  a uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi poprzez głosowanie: jeśli za poprawną uważają odpowiedź pierwszą, stają obok krzesełek, a jeśli drugą – kucają.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel rzuca do wybranego ucznia piłeczkę i na wzór zdań z Exercise 3 (Film) opisuje przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu, którego nazwy nie zdradza (There is a mirror. There is a toilet. This is my...). Zadaniem ucznia jest odgadnąć, o jakim pomieszczeniu mowa. Następnie uczeń rzuca piłeczkę do kolegi/koleżanki i zadaje podobną zagadkę.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Karty z obrazkami przedmiotów i sprzętów domowych, miękka piłeczka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie rysują plan wymarzonego domu, a następnie w parach lub na forum klasy opisują przedmioty i sprzęty, które się w nim znajdują. Nauczyciel pomaga uczniom w znalezieniu słownictwa. Zanim uczniowie zajmą się rysowaniem, dla przykładu rysuje na tablicy plan swojego wymarzonego domu.