Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Proekologiczne rozwiązania w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
9) podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych i proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej, podejmowanych na wybranych obszarach, w tym cennych przyrodniczo.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia ekologiczne rozwiązania w działalności rolniczej,
omawia ekologiczne rozwiązania w przemyśle i usługach,
charakteryzuje proekologiczne działania o zasięgu globalnym,
ocenia skuteczność działań ekologicznych.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja, mapa myśli
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna
Materiały pomocnicze
gios.gov.pl (dostęp 15.12.2021).
GUS, Ochrona środowiska 2020, GUS, Warszawa 2020, dostępne w internecie: stat.gov.pl (dostęp 15.12.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Prowadzący przybliża uczniom temat zajęć. Zadaje pytanie: jakie są proekologiczne rozwiązania działalności gospodarczej w Polsce? Uczniowie w parach odpowiadają na to pytanie, a następnie prezentują efekty swojej pracy na forum. Jedna osoba może zapisywać odpowiedzi na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych treści omawianych w części „Przeczytaj”. Następnie zadaje pytanie dotyczące rozwiązań proekologicznych we własnym regionie. Dyskusja.
Nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie wykonują polecenie do filmu.
Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie dobrali się w 4‑osobowe grupy i stworzyli mapę myśli na temat: „Proekologiczne rozwiązania działalności gospodarczej w mojej okolicy – perspektywy.” Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie rezultatów pracy, pozostali uczniowie uzupełniają wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Uczniowie podzieleni na 4‑osobowe grupy rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Streść deklaracje poczynione podczas szczytu COP21 w Paryżu. Zastanów się i napisz, czy mają one szansę przyczynić się do poprawy jakości środowiska naturalnego. Oceń, czy są realne do zrealizowania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać kontekstowo wykorzystany podczas lekcji dotyczących rolnictwa ekologicznego, np. „Porównanie cech rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego” (zakres rozszerzony: X. 2).