Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Proekologiczne rozwiązania w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

9) podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych i proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej, podejmowanych na wybranych obszarach, w tym cennych przyrodniczo.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia ekologiczne rozwiązania w działalności rolniczej,

  • omawia ekologiczne rozwiązania w przemyśle i usługach,

  • charakteryzuje proekologiczne działania o zasięgu globalnym,

  • ocenia skuteczność działań ekologicznych.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja, mapa myśli

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna

Materiały pomocnicze

gios.gov.pl (dostęp 15.12.2021).

GUS, Ochrona środowiska 2020, GUS, Warszawa 2020, dostępne w internecie: stat.gov.pl (dostęp 15.12.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

  • Prowadzący przybliża uczniom temat zajęć. Zadaje pytanie: jakie są proekologiczne rozwiązania działalności gospodarczej w Polsce? Uczniowie w parach odpowiadają na to pytanie, a następnie prezentują efekty swojej pracy na forum. Jedna osoba może zapisywać odpowiedzi na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych treści omawianych w części „Przeczytaj”. Następnie zadaje pytanie dotyczące rozwiązań proekologicznych we własnym regionie. Dyskusja.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie wykonują polecenie do filmu.

  • Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie dobrali się w 4‑osobowe grupy i stworzyli mapę myśli na temat: „Proekologiczne rozwiązania działalności gospodarczej w mojej okolicy – perspektywy.” Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie rezultatów pracy, pozostali uczniowie uzupełniają wypowiedzi kolegów i koleżanek.

  • Uczniowie podzieleni na 4‑osobowe grupy rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Streść deklaracje poczynione podczas szczytu COP21 w Paryżu. Zastanów się i napisz, czy mają one szansę przyczynić się do poprawy jakości środowiska naturalnego. Oceń, czy są realne do zrealizowania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać kontekstowo wykorzystany podczas lekcji dotyczących rolnictwa ekologicznego, np. „Porównanie cech rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego” (zakres rozszerzony: X. 2).