Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.13.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie ist das Wetter bei dir? / Jaka jest u ciebie pogoda?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat pogody oraz pór roku w różnych krajach
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa różne warunki pogodowe;
analizuje informacje dotyczące warunków pogodowych w różnych miejscach świata;
opisuje pogodę w jego miejscu zamieszkania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
CLIL (Content and Language Integrated Learning);
podająca – praca ze źródłem drukowanym oraz praca z animacją 2D, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca: burza mózgów, rozmowa;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie prosi uczniów o przypomnienie informacji z lekcji geografii na temat związku między pogodą w danym kraju a miejscem położenia na kuli ziemskiej. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jeszcze inne miejsca na ziemi, w których panuje zima, kiedy w Polsce jest lato.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedź Laury22 w części Przeczytaj. W parach próbują udzielić odpowiedzi na zadane przez Laurę pytania.
Nauczyciel zapisuje na tablicy nicki oraz nazwy krajów, z których pochodzą osoby wypowiadające się na forum w części Przeczytaj, np. TammyH_14, Australien. Uczniowie zapisują lub rysują swoje hipotezy dotyczące pogody w każdym z krajów. Następnie czytają pozostałe wypowiedzi w części Przeczytaj i porównują swoje hipotezy z informacjami w tekście.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej tabelę z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i zaznaczanie poprawnej odpowiedzi. Nauczyciel czyta zdania z Übung 2 z tej samej sekcji i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie w parach wykonują Übung 3 z części Przeczytaj w celu sprawdzenia rozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na pytanie: Wie ist das Wetter heute? Uczniowie w swoich odpowiedziach mogą użyć zwrotów i wyrażeń zawartych w tekście źródłowym. Odpowiedzi mogą być krótkie. Ćwiczenie jest swego rodzaju przygotowaniem do dalszych ćwiczeń otwartych w materiale.
Nauczyciel odtwarza dwukrotnie cztery dialogi z części Animacja. Uczniowie podczas pierwszego słuchania skupiają uwagę na wszystkich liczbach, które wystąpiły w tekście, wypisując je w zeszycie. Po wysłuchaniu tekstów w parach ustalają, czego dotyczyły zapisane liczby, np. 8 Grad – die Temperatur in Australien im Winter; 6 Wochen – die Sommerferien in Australien itd. Uczniowie na forum przedstawiają swoje informacje dotyczące wysłuchanych liczebników. Drugie słuchanie tekstów ma na celu dalsze doskonalenie umiejętności rozumienia tekstów słuchanych oraz utrwalenie słownictwa ukazanego w animacji. Uczniowie, wykonując polecenia w części Animacja, określają prawdziwość informacji (Übung 1), wybierają właściwą odpowiedź (Übung 2) oraz łączą ze sobą fragmenty zdań (Übung 3).
Uczniowie, wykonując ćwiczenia w części Sprawdź się, utrwalają: nazwy krajów (Aufgabe 1), pór roku (Aufgabe 2), miesięcy (Aufgabe 3) oraz słownictwo dotyczące różnych warunków pogodowych (Aufgabe 4), jako przygotowanie do dalszego ćwiczenia.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w zespołach/grupach. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie opowiedzieli sobie, jak wygląda pogoda w wymienionych w zadaniu krajach. Uczniowie wybierają kraje: jeden uczeń opisuje pogodę w Australii, drugi w Hiszpanii itd. Nauczyciel wyświetla przydatne zwroty: In Australien sind die Jahreszeiten …/ In Deutschland ist es …/In Spanien gibt es kein …/Es ist warm/kalt in …/Der Winter/Der Sommer ist im …
Na koniec zajęć uczniowie łączą ze sobą polskie i niemieckie określenia warunków pogodowych oraz dopasowują określenia pogodowe do ilustracji (Aufgabe 5 i 6 z części Sprawdź się).
Praca domowa
Uczniowie opisują pogodę w swoim kraju (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Dodatkowe ćwiczenie komunikacyjne:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy lub pary. Dla każdej grupy lub pary przygotowuje mapy świata, na których oznacza różne miasta lub regiony.
Prosi uczniów o wybranie miasta lub regionu z mapy i sprawdzenie aktualnej pogody w tym miejscu w Internecie.
Następnie każda grupa lub para przedstawia aktualne warunki pogodowe w wybranym miejscu na mapie. Uczniowie używają języka niemieckiego do opisania temperatury, opadów, wiatru i ogólnego stanu nieba.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z animacją, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z animacji do rozmowy na temat pogody w różnych krajach;
po lekcji: opracowanie w parach dialogu dotyczącego pogody w kraju, który nie był opisany w animacji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0