Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Mapa uchodźstwa w Europie.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/ technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa:
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
8) odróżnia uchodźstwo od migracji ekonomicznej oraz opisuje problemy uchodźców, w tym dzieci, na wybranych przykładach z Europy i innych regionów świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie „uchodźca”,
wskazuje różnicę między uchodźstwem a emigracją,
przeanalizuje artykuły i wypowiedzi dotyczące problemu uchodźstwa w Europie.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, metoda „mapa pojęciowa”, grafika interaktywna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, plakaty z mapą pojęciową, atlas, mapa świata
Materiały pomocnicze: podręcznik, atlas, mapa świata, guma mocująca, duże arkusze papieru A3, pisali, kredki, paski papieru A3
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel na plenum zadaje pytanie uczniom: kim jest uchodźca? Uczniowie wypowiadają się swobodnie i metoda „burza mózgów” definiują „uchodźcę”. Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze hasła dotyczące uchodźstwa (jak skąd, dokąd, kto, w jakim celu, z jakiego powodu itp.).
Po wstępnej burzy mózgów, nauczyciel wspólnie z uczniami porządkuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z treścią wstępu do materiału multimedialnego i zapoznają się z celami lekcji. Nauczyciel konfrontuje treści zawarte we wstępie z przedstawionymi na plakatach uczniów, np. zadając pytanie czy z tekstu dowiedzieli się czegoś nowego i co jeszcze chcieliby na ten temat wiedzieć?
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treściami z części „Przeczytaj”. Następnie łączą się w pary i zapoznają się z filmem. Dyskutują o problematyce przedstawionej w filmie i wykonują polecenie do filmu. Potem tworzą grupy 4‑osobowe. Najpierw uczniowie dzielą się wiedzą i spostrzeżeniami na podstawie materiału, a następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Co oznacza fala uchodźców dla Europy?
Jedne grupy szukają argumentów „za” przyjmowaniem takiej ilości uchodźców do Europy, a pozostałe grupy szukają argumentów „przeciw”
Po wyznaczonym czasie nauczyciel rozpoczyna dyskusje na argumenty. Celem dyskusji jest wypracowanie wspólnego stanowiska klasy w tej sprawie i rozbudzenie świadomości młodzieży na temat problemów współczesnego świata.
Następnie na plenum wszyscy sprawdzają z medium głównym i konfrontują z wcześniejszymi opracowaniami, sprawdzając dotychczasową wiedzę. Po obejrzeniu nauczyciel podsumowuje zebrane informacje za pomocą miniwykładu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Praca domowa
Znając już problemy związane z uchodźstwem, podaj przykłady pozytywnych postaw obywatelskich wobec problemu uchodźstwa. Co każdy mógłby zrobić od siebie, aby pomóc uchodźcom przetrwać te ciężkie chwile.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: film może zostać wykorzystany na lekcjach z wiedzy o społeczeństwie w bloku tematycznym związanym z uchodźctwem i migracją.