Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Dominacja wierzchołkowa i jej uwarunkowania
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz pojęcie korelacji wzrostowych.
Scharakteryzujesz zjawisko dominacji wierzchołkowej.
Przedstawisz główne teorie wyjaśniające mechanizm dominacji wierzchołkowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
doświadczenie;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Dominacja wierzchołkowa i jej uwarunkowania”. Uczniowie mają się zapoznać z treściami w sekcji „Przeczytaj” i przygotować prezentację na temat: „Dominacja wierzchołkowa – wpływ usunięcia wierzchołka pędu głównego na rozwój pędów bocznych”. Prezentacja powinna być wykonana przez 5-, 6‑osobowe grupy i obejmować zdjęcia, ilustracje lub filmy przedstawiające przykładowe rośliny, u których nastąpił rozwój pędów bocznych po usunięciu wierzchołka, wraz z wyjaśnieniem tej zależności. Uczniowie mogą także przynieść okazy rozkrzewionych w ten sposób roślin domowych.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele lekcji i temat zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zdefiniowanie terminu „auksyny” oraz przypomnienie, jaką pełnią funkcję w roślinie, a także objaśnienie pojęcia korelacji wzrostowych na podstawie przeczytanego tekstu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Nauczyciel z całą klasą wybiera najlepszą prezentację, tzn. taką, która w skondensowany i poprawny sposób przedstawia informacje na temat wszystkich zagadnień.
Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑I)”). Uczniowie zapoznają się materiałem i przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium. Nauczyciel prosi ich, by w formularzu rozwiązali problem badawczy i zweryfikowali hipotezę oraz zapisali swoje obserwacje i wnioski (zob. sekcja „Wirtualne laboratorium (WL‑I)”).
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: od 1 do 6, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia nr 7 i 8, następnie wylosowany zespół prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostałe grupy komentują i uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na zajęciach.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów na zajęciach.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Dominacja wierzchołkowa i jej uwarunkowania”).
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
„Cięcie roślin pokojowych”, blog internetowy Wiola Green.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑I)”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.