Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Renata Nowakowska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Welcome to Our School / Witajcie w naszej szkole
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.2, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XI, XII, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencja w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z nazwami pomieszczeń w szkole.
Uczeń potrafi opowiadać o pomieszczeniach w szkole i określić, gdzie one się znajdują.
Uczeń potrafi wyjaśnić, do czego służy każde z pomieszczeń w szkole.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje kompetencje językowe i słownictwo umożliwiające opowiadanie o szkole oraz znajdujących się w niej pomieszczeniach.
Uczeń powtarza informacje związane z przyimkami miejsca.
Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów oraz przewidywanie znaczeń nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcie szkoły (Przeczytaj) i prosi, żeby uczniowie powiedzieli, czy jest podobna do ich szkoły: Does our school look like this? It’s smaller/bigger, it has bigger/smaller windows. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby na wyścigi wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną. Nauczyciel pyta uczniów: How many classrooms are there in our school? How many toilets? Może też poprosić uczniów, żeby podali sobie w parach po angielsku wskazówki, jak dojść do stołówki, np. open the door ... turn left ... go down the stairs. W tym celu może wypisać na tablicy wyrażenia do opisywania drogi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst My School Is Cool (Przeczytaj) i wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują zdania na forum zespołu klasowego.
Uczniowie indywidualnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują zdania na forum klasy.
Uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wyświetla uczniom plan szkoły (Ilustracja interaktywna). Prosi uczniów, żeby samodzielnie nazwali pomieszczenia po angielsku, a następnie wykonali Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie nie zaglądają do tekstu. Nauczyciel mówi, do czego dane pomieszczenie służy, a zadaniem uczniów jest powiedzieć, o jakie pomieszczenie chodzi. Następnie nauczyciel podaje nazwę pomieszczenia, a zadaniem uczniów jest określić, do czego ono służy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna).
Uczniowie w parach piszą kilka zdań o szkole. Tłumaczą wygląd szkoły komuś, kto jej nigdy nie widział, np.: There is a canteen on the ground floor ... The headmaster’s office is next to the canteen ...
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2, 3, 7 (Sprawdź się), po czym sprawdzają je w parach i odczytują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie mówią, czego się podczas lekcji nauczyli, wymieniają nowe wyrazy/wyrażenia.
Uczniowie piszą udawany SMS do rodzica, wyjaśniając, jak, idąc na zebranie, ma trafić od wejścia do szkoły do klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 4–6 i 8 (Sprawdź się).
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Korzystając z informacji zawartej w ilustracji interaktywnej z e‑materiału, w ramach pracy domowej, uczniowie pisemnie opisują wymarzoną szkołę. Uwzględniają w opisie słownictwo, którego nauczyli się na lekcji (canteen, gym, classroom), np.: There is a jacuzzi next to the gym ... At the gym there are big screens where you can watch films. Na kolejnej lekcji chętne lub wskazane przez nauczyciela osoby odczytują prace, a słuchający, bazując na usłyszanym opisie, mogą narysować szkołę marzeń kolegi/koleżanki.