Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Teoria Wegenera i badania paleomagnetyczne Coxa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń:
1. wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wie, na czym polegała teoria Wegenera i badania paleomagnetyczne Coxa;
zapoznaje się z mapami przedstawiającymi dawny układ lądów i zbiorników wodnych na Ziemi;
opisuje przebieg wędrówki kontynentów.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: indywidualne, grupowe
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze: mapy geologiczne kontynentów, atlas świata
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, czy ludzie zawsze zdawali sobie sprawę z ruchów Ziemi. Nauczyciel zwraca uwagę, ze nie chodzi tylko o ruch obrotowy i obiegowy, ale także o przemieszczanie się płyt tektonicznych.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jaką teorię opracował Wegener, jakie były podstawy jego przypuszczeń i na czym polegały badania paleomagnetyczne.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom grafikę, która pokazuje słuszność teorii Wegenera.
Uczniowie podzieleni na grupy odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wspomaga ich w razie potrzeby.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 7–8)
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Można ją wykorzystać również podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących tektoniki.