Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Teoria Wegenera i badania paleomagnetyczne Coxa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń:

1. wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wie, na czym polegała teoria Wegenera i badania paleomagnetyczne Coxa;

  • zapoznaje się z mapami przedstawiającymi dawny układ lądów i zbiorników wodnych na Ziemi;

  • opisuje przebieg wędrówki kontynentów.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: indywidualne, grupowe

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze: mapy geologiczne kontynentów, atlas świata

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, czy ludzie zawsze zdawali sobie sprawę z ruchów Ziemi. Nauczyciel zwraca uwagę, ze nie chodzi tylko o ruch obrotowy i obiegowy, ale także o przemieszczanie się płyt tektonicznych.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jaką teorię opracował Wegener, jakie były podstawy jego przypuszczeń i na czym polegały badania paleomagnetyczne.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom grafikę, która pokazuje słuszność teorii Wegenera.

  • Uczniowie podzieleni na grupy odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale.

  • Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wspomaga ich w razie potrzeby.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 7–8)

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Grafika zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Można ją wykorzystać również podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących tektoniki.