Autorki e‑materiału: Iwona Mikucka

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć : Constitutional Monarchy in the UK / Monarchia Konstytucyjna w Wielkiej Brytanii

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/techników

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.1, I.14, II.5, III.1, III.4, V.1, V.6, V.12, VII.3, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.2, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania - rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z systemem monarchii konstytucyjnej w Wielkiej Brytanii.

  2. Uczeń opisuje rolę monarchy w brytyjskim systemie politycznym.

  3. Uczeń wymienia zaskakujące fakty z życia brytyjskiej królowej Elżbiety II.

  4. Uczeń wyraża opinię na temat ustroju politycznego w Wielkiej Brytanii.

  5. Uczeń opisuje wady i zalety monarchii konstytucyjnej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat systemu politycznego Wielkiej Brytanii.

  2. Uczeń rozwija świadomość różnic kulturowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie King Charles III (Przeczytaj) i pyta: What do you know about King Charles? Do you know the names of other British queens and kings? What are they? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie uzupełniają cytat w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba odczytuje cytat na forum klasy, nauczyciel nanosi odpowiedź na tablicę, po czym uczniowie odpowiadają na pytanie: Do you agree with the quotation? Uzasadniają odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst British Monarchy, a następnie na urządzeniach mobilnych wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst ponownie i łączą wyrazy z definicjami w Exercise 3 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie, pracując w parach, inscenizują scenę rozmowy, w której jedna osoba zadaje pytania na temat roli monarchy zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Przeczytaj), a druga wyjaśnia rolę monarchy. Uczniowie zamieniają się rolami. Na koniec chętne osoby prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.

  4. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją nauczyciel wyświetla zdjęcie Driving a car against the law? Why not? (Prezentacja multimedialna) i pyta:

  • What does this picture illustrate?

  • Why is the Queen’s driving against the law?

  • Why do you think there are things kings and queens are not allowed to do? What are they?

    Uczniowie odpowiadają zgodnie z posiadaną wiedzą oraz wyrażają przypuszczenia.

  1. Uczniowie w parach uzupełniają zdania w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Ochotnik podchodzi do tablicy i nanosi odpowiedzi, które dyktują mu pozostali odczytując pełne zdania.

  2. Uczniowie oglądają prezentację na tablicy po czym na forum klasy wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i na urządzeniach mobilnych uzupełniają Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Odczytują zdania i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Pracując w niewielkich grupach, uczniowie rozmawiają i opisują, który fakt na temat życia Królowej Elżbiety II najbardziej ich zaskoczył, zgodnie z poleceniem z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Nauczyciel może przygotować przed lekcją listę kilku dodatkowych faktów na temat monarchii i przytoczyć je przy okazji podsumowania rozmów w grupach na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): With the recent death of British Queen Elizabeth II, more and more people are wondering about the legitimacy of a constitutional monarchy. Write a for‑and‑against essay outlining the pros and cons of such a political system. Your article should be 200‑250 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Uczniowie pracują w parach. Tworzą wywiad dziennikarza/dziennikarki z historykiem królewskim. Uczniowie zapisują kilka pytań na temat informacji z prezentacji, po czym odgrywają scenkę wywiadu, zamieniając się rolami. Ochotnicy/ochotniczki prezentują scenki na forum klasy.