Temat: Otrzymywanie tlenków w wyniku rozkładu kwasów, wodorotlenków, soli
Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego – poziom podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje sposoby rozkładu kwasów, wodorotlenków i soli prowadzące do otrzymania tlenków;
zapisuje równania reakcji rozkładu kwasów, wodorotlenków i soli;
projektuje doświadczenie chemiczne prowadzące do otrzymania dowolnego tlenku opisanymi metodami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
dyskusja dydaktyczna;
eksperyment chemiczny;
wirtualne laboratorium;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/marker;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Skąd biorą się wolne przestrzenie w środku upieczonego ciasta?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytania:
Jakimi metodami można otrzymać dwutlenek węgla? (np. bezpośrednia synteza pierwiastków lub utlenianie tlenku węgla())
Jakimi metodami można otrzymać tlenek żelaza()? (np. bezpośrednia synteza pierwiastków lub redukcja tlenku żelaza(), pasywacja)
Ustalenie celów. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia na tablicy metodę otrzymywania tlenków w wyniku rozkładu termicznego wodorotlenku oraz soli na wybranych przykładach. Np.:
RP02Dqn55c2TO
Załącznik zawiera zapis trzech wzorów chemicznych. Pierwszy. Drugi. Trzeci.
Nauczyciel przedstawia na tablicy metodę otrzymywania tlenków w wyniku rozkładu kwasów nietrwałych – reakcja mocnych kwasów z węglanami lub siarczanami().
Wybrany uczeń zapisuje na tablicy równanie reakcji otrzymywania, np. dwutlenku węgla opisaną metodą.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich ma za zadanie zaplanować eksperyment, który można wykonać w laboratorium szkolnym, w wyniku którego otrzyma się tlenek, np. czy każdą z omówionych wcześniej metod. W tym celu każda grupa otrzymuje kartę pracy, a następnie ją wypełnia. Po wykonanej pracy, chętne osoby z poszczególnych grup omawiają efekty pracy na forum klasy.
Uczniowie w parach pracują z wirtualnym laboratorium oraz wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą na tablicy mapę myśli dotyczącą otrzymywania tlenków w wyniku reakcji rozkładu.
RUU5C9JqOIo4F
Załącznik zawiera schemat. Na środku napis główny: reakcje rozkładu. Od niego odchodzą promieniście trzy strzałki do trzech napisów: rozkład termiczny wodorotlenków do tlenków metali i wody, rozkład termiczny soli do tlenków metali metali i niemetali, rozkład nietrwałych kwasów do tlenków niemetali i wody.
Uczniowie mają za zadanie wykonać wszystkie ćwiczenia z serii „Sprawdź się” zawartej w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Karty pracy ucznia:
R1KGioFQfDLgu
Załącznik zawiera kartę pracy ucznia z pustymi polami do uzupełnienia w nagłówkach: temat, metoda, odczynniki, sprzęt laboratoryjny, instrukcja, obserwacje, wnioski, równania reakcji chemicznych. Przykładowe odpowiedzi. Pierwsza grupa Temat: Otrzymywanie tlenku miedzi(<math aria‑label="dwa">II) Metoda: Rozkład termiczny wodorotlenku miedzi(<math aria‑label="dwa">II) Odczynniki: , Sprzęt laboratoryjny: probówka, palnik, statyw, pręcik szklany Instrukcja: Do probówki umieszczonej w statywie należy wlać i . Mieszaninę należy zamieszać pręcikiem szklanym, a następnie podgrzewać za pomocą palnika. Obserwacje: Niebieski galaretowany osad zmienia zabarwienie na czarne. Wnioski: Powstały wodorotlenek miedzi(<math aria‑label="dwa">II) uległ rozkładowi na tlenek miedzi(<math aria‑label="dwa">II) i wodę pod wpływem ogrzewania. Równania reakcji chemicznych:
Druga grupa Temat: Otrzymywanie tlenku węgla(<math aria‑label="cztery">IV) Metoda: Rozkład termiczny węglanu wapnia Odczynniki: stały węglan wapnia, woda wapienna Sprzęt laboratoryjny: dwie probówki, łyżeczka, statyw, korek z rurką odprowadzającą, palnik spirytusowy, łapa drewniana Instrukcja: Do probówki należy wsypać pół łyżeczki węglanu wapnia a jej wylot zamknąć korkiem z rurką odprowadzającą wprowadzoną do wody wapiennej. Probówkę należy ogrzewać nad palnikiem spirytusowym. Obserwacje: W ogrzewanej probówce widoczny biały osad. Wydzielający się bezbarwny, bezwonny gaz powoduje zmętnienie wody wapiennej. Wnioski: Wydzielającym się gazem jest tlenek węgla(<math aria‑label="cztery">IV) Równania reakcji chemicznych:
Trzecia grupa Temat: Otrzymywanie tlenku węgla (<math aria‑label="cztery">IV) Metoda: Reakcja węglanu wapnia z kwasem solnym. Odczynniki: stały węglan sodu, roztwór kwasu solnego, woda wapienna Sprzęt laboratoryjny: dwie probówki, łyżeczka, statyw, korek z rurką odprowadzającą Instrukcja: Do probówki należy wsypać pół łyżeczki węglanu sodu i wlać około roztworu kwasu solnego. Wylot probówki szybko zamknąć korkiem z rurką odprowadzającą wprowadzoną do wody wapiennej. Obserwacje: Wydzielający się bezbarwny, bezwonny gaz powoduje zmętnienie wody wapiennej. Wnioski: Wydzielającym się gazem jest tlenek węgla(<math aria‑label="cztery">IV). Równania reakcji chemicznych: