Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Skąd znamy wiek Wszechświata? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | pogadanka, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca wspólna |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny lub rzutnik i ekran do wyświetlenia filmu, urządzenia multimedialne z dostępem do Internetu dla uczniów |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co nazywamy Wielkim Wybuchem?”, „Co wiemy o Wszechświecie?”, „Na czym polega hierarchiczna struktura Wszechświata?”, „Model rozszerzania się Wszechświata”, „Czy Wszechświat będzie trwać wiecznie?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Ten e‑materiał należy wprowadzać łącznie z innymi e‑materiałami o Wszechświecie. Uczniowie, aby zrozumieć skąd znamy wiek Wszechświata, muszą wiedzieć czym on jest, od czego się rozpoczął. | |
Faza realizacyjna: | |
Omówienie problematyki badań wieku Wszechświata w formie dyskusji. Nauczyciel rozpoczyna od sprawdzenia, ile uczniowie nauczyli się sami z e‑materiału. Inicjuje pogadankę na ten temat, zadając pytania w celu pobudzenia dyskusji. Uczniowie w czasie lekcji mają dostęp do Internetu i urządzeń multimedialnych. Jeśli nie potrafią udzielić odpowiedzi od razu, starają się w grupach znaleźć odpowiedzi na pytania stawiane przez nauczyciela. Nauczyciel dopytuje uczniów i nakierowuje ich tak, aby szybko znajdowali odpowiedzi. Przykładowe pytania: Czym różni się projekt Planck od projektu WMAP ? Czy wcześniej, pod koniec XX wieku badano mikrofalowe promieniowanie tła – jakie to były obserwacje? Czy misje te musiały trwać aż tak długo? W jaki inny sposób, niż przy pomocy promieniowania reliktowego, można badać wiek całego kosmosu? Czy metody te bardzo się od siebie różnią? Czy analizując świecącą materię w kosmosie możemy poznać ewolucję Wszechświata? | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania sprawdzające z tego e‑materiału. Jeżeli mają z nimi problemy, nauczyciel naprowadza ich na dobrą odpowiedź. Klasa wspólnie analizuje materiał z zadania 8 i razem stara się udzielić poprawnej odpowiedzi. | |
Praca domowa: | |
Wypisz wszystkie misje kosmiczne, których obserwacje przyczyniają się do poznania ewolucji kosmosu i wieku Wszechświata. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film uczniowie oglądają wspólnie na lekcji. Mogą też obejrzeć materiał samodzielnie, w domu przed lekcją. |